Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stelde op paasmaandag grootschalige werken aan de ring rond Brussel voor. Dat de Vlaamse regering de stilstand in Vlaams-Brabant aanpakt, wordt op gejuich onthaald bij Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. “Eindelijk wordt een globaal plan vooropgesteld voor onze provincie, het knooppunt van de nationale economie”, zegt directeur Peter Van Biesbroeck. De gecombineerde investeringen in tram- en fietsinfrastructuur zijn een onderdeel van het antwoord op de prangende mobiliteitsvragen in Vlaams-Brabant.
Met een geschatte kost van 200 miljoen euro per jaar veroorzaken de files op de ring rond Brussel veel economische schade. “Investeren in de mobiliteit in Vlaams-Brabant komt heel Vlaanderen ten goede”, zegt Van Biesbroeck. “Zowat iedereen die in en rond Brussel werkt, komt door onze provincie.”
Door de geplande scheiding van doorgaand en lokaal verkeer kan een deel van het fileleed verzacht worden. Voka Vlaams-Brabant hoopt dat de schop in 2019 ook effectief in de grond kan.
De werkgeversorganisatie is al langer vragende partij voor investeringen in alternatieve vervoersmethodes. Zo staan de drie tramlijnen van het Brabantnet van De Lijn hoog op het verlanglijstje. “Deze trams zijn noodzakelijk om de missing links in het bestaande spoornet op te vangen.” Een goed voorbeeld is de ringtram tussen Jette en Zaventem via Vilvoorde.
“De kostprijs van die tram is ongeveer 200 miljoen euro. Die investeringen betalen zich snel terug, als je het kostenplaatje van de files ernaast legt.” Ook de plannen voor betere fietsverbindingen binnen de provincie en met de hoofdstad zijn volgens Voka noodzakelijk om het fileprobleem op te lossen.
De totale kostprijs wordt geraamd op 2 miljard euro. “Met die investering creëren we meerwaarde voor economie, mens en milieu. Vlotter verkeer zorgt voor minder verliesuren in de files, minder frustratie achter het stuur en minder uitstoot. De filekost van 200 miljoen euro per jaar ligt te hoog om er niets aan te doen.”