De stijgende Vlaams-Brabantse exportcijfers tijdens de eerste zes maanden van 2016 zijn een opsteker voor de economie in de regio. Maar het is zeker ook goed nieuws voor de vrachtluchthaven Brucargo. En hoogst welkom, want 2016 verliep om diverse redenen tot dusver minder positief.
Brucargo is het vrachtgebied van Brussels Airport, gelegen op het noordwestelijke stuk van de luchthaven op het grondgebied van Melsbroek (Steenokkerzeel) en Diegem. De tweede grootste logistieke draaischijf van het land, goed voor 5.000 directe jobs, kon vrij snel na de aanslagen van 22 maart het werk hervatten. Maar de werking wordt bedreigd door de Brusselse geluidsnormen en het weerwerk van actiecomités.
“Ford Genk telde eind 2011 ongeveer 4.000 werknemers. Een actiecomité dat toen gepleit zou hebben om die jobs daar weg te halen of een overheid die deze werkgelegenheid er had willen wegpesten, had meteen het hele land over zich gekregen. Hier is dat spijtig genoeg niet het geval”, zegt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka Vlaams-Brabant.
Vanop Zaventem wordt op drie manieren vracht vervoerd, elk ongeveer voor een derde van het totaal. Het gaat om volvrachtvluchten zoals Ethiopian Airlines, integrators zoals DHL (die de hele logistieke keten van deur tot deur voor hun rekening nemen) en belly cargo (aan boord van passagiersvluchten). Voor Brucargo was 2015 een zeer goed jaar met 489.000 ton luchtcargo.
Begin maart waren de cijfers voor het totale tonnage aan cargo licht negatief. Dat kwam door de sterke daling van volvracht (-13%), een gevolg van het wegtrekken van Ethiopian Airlines eind 2015.
Na de aanslagen kon Brucargo vrij snel heropstarten: 36 uur later konden de eerste vrachtvliegtuigen alweer vertrekken, omdat ze voor de volvrachtvluchten vanuit andere gebouwen werken. Dat was ook het geval met de integrators, maar daarmee was maar twee derde van alle vracht gecoverd. Het effect is nog langer voelbaar omdat de passagiersvluchten pas later opgestart werden en eerst sinds 27 juni op volledige capaciteit vliegen.
Volgens de laatste cijfers gaat cargo er verder op achteruit, onder meer door stakingen. Daarnaast schroeven enkele maatschappijen hun activiteiten terug of verhuizen ze naar andere luchthavens. De boetes wegens geluidsoverlast worden vaak aangegeven als een van de oorzaken. De maatschappijen volgen nochtans de richtlijnen van de bevoegde instantie Belgocontrol. Ondanks de terugkeer van Ethiopian Airlines zijn de cijfers negatief. Alleen de integrators zorgen voor een positieve noot.