Afbeelding2 Foto Bart Dewaele

Stijgende energieprijzen jagen klanten naar de Action

De Nederlandse discounter Action heeft in de eerste negen maanden van het jaar fors meer omzet geboekt. De onderneming profiteerde van de afbouw van de coronamaatregelen en de opening van nieuwe winkels. Maar ook stijgende energieprijzen speelden een rol.

Action zette over de eerste negen maanden van 2022 een omzet van 6,1 miljard euro in de boeken. Dat betekende op jaarbasis een stijging met 27 procent. In die periode opende Action 150 nieuwe winkels, goed voor 4.300 banen. Het totale winkelbestand stond eind september op 2.133, verdeeld over tien landen.

Bij het productsegment dagelijkse boodschappen merkte Action een omzetstijging van 30 procent. Volgens topvrouw Hajir Hajji zorgen de dalende koopkracht en de stijgende prijzen ervoor dat klanten actiever op zoek gaan naar de beste deals. Het gaat dan om goedkope noodzakelijke boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen. “Maar ook elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen zijn extra in trek.”

Bonus

Action probeert naar eigen zeggen ook met de eigen mensen afspraken te maken vanwege de “uitzonderlijke economische situatie”. Eerder kregen medewerkers al te horen dat ze een eenmalige bonus krijgen. In Nederland gaat het om een bedrag van 350 euro netto, dat in december wordt overgemaakt. Medewerkers in andere landen krijgen een bonus in dezelfde orde van grootte. De precieze bonus is wel afhankelijk van de daar geldende regels.

Action heeft circa 65.000 mensen in dienst, waarvan zo’n 20.000 in Nederland.