Met het event track25 – review/preview werd de crossmedia sector in Mechelen en Vilvoorde in beeld gebracht. Er werd een onderzoek uitgevoerd dat ook noden van de sector bundelde rond de pijlers business, education, innovation en government. Het project track25 wil de regio Mechelen-Vilvoorde positioneren als crossmedia regio en ondernemerschap en innovatie in crossmedia aantrekken en versterken.
Door een samenwerking tussen lokale overheden, het bedrijfsleven en kennis- en onderwijsinstellingen wil track25 de regio Mechelen-Vilvoorde als Vlaamse crossmedia regio op de kaart zetten en ondernemerschap en innovatie in crossmedia sectoren aantrekken en versterken. Dinsdag werden tijdens track25 – review/preview de resultaten voorgesteld van een onderzoek dat de crossmedia sector in Mechelen – Vilvoorde in kaart bracht. Er was ook een delegatie van Mediastad Hilversum aanwezig. “Er zijn opvallend veel gelijkenissen tussen de vragen en opmerkingen van bedrijven bij ons en het verhaal dat track25-regio brengt”, zegt Anne Visser, projectmanager Mediastad Hilversum. “Wij zien dus zeker iets in een uitwisseling van informatie en een samenwerking.”
Uit het onderzoek blijkt dat de twee steden wel een ietwat ander profiel hebben. Het Mechelse crossmedialandschap wordt voornamelijk bepaald door twee grote spelers, Telenet en Sanoma Media, en de aanwezigheid van de Thomas More hogeschool die een sterke achtergrond in innovatie, media en communicatie heeft.
In Vilvoorde wordt veel toegevoegde waarde gegenereerd, maar voornamelijk door een beperkt aantal grote spelers, zoals Medialaan, De Vijver Media en Videohouse. Vooral de audiovisuele sector is sterk aanwezig, de start-up scene en reclamesector veel minder. De stad heeft naast de aanwezigheid van enkele belangrijke spelers wel een aantal troeven, zoals de ligging dichtbij Brussel, de vlotte toegang tot snelwegen en luchthaven en het potentieel aan bedrijventerreinen en kantoorruimte door herontwikkeling van oude sites.
De sector neemt een belangrijk aandeel van de economische bedrijvigheid op zich in de regio. Crossmedia zit duidelijk ook niet op een dood spoor, want beide steden wisten nog meer bedrijven uit de sector aan te trekken. Op basis van RSZ-cijfers van 2013 blijkt dat in vergelijking met 2010 27 procent meer werknemers (VTE) en 31 procent meer werkgevers actief zijn in Mechelen. In vergelijking met 2010 zijn er in Vilvoorde op basis van RSZ-cijfers in 2013 1 procent meer VTE en 38 procent meer werkgevers in de crossmedia sector.
De ondernemers uit de crossmedia zien ook enkele mogelijkheden om de sector een economische impuls te geven. Onderwijs staat daarbij op 1, gevolgd door innovatie. Het aantrekken van nieuwe bedrijven sluit de top 3. 64% van de respondenten is ook vragende partij voor meer connectie met het onderwijs. Het is alvast iets waar Thomas More hogeschool met de mediaschool in Mechelen nog sterker op wil inzetten.