Twee maanden geleden besliste Yorick Vingerhoets (27) uit Rotselaar de stap te zetten naar het fulltime ondernemerschap. Digitaal marketing agency Weblevels, een onderneming die de online marketing van bedrijven naar het volgende niveau wil tillen, was een feit.
Na de uren
Proeven van het ondernemerschap deed Yorick al tijdens zijn studies Master Marketing Management aan KU Leuven én de eerste jaren van zijn professionele loopbaan in vast dienstverband. “In die periode was ik als digitale marketeer in bijberoep al aan de slag voor lokale kmo’s”, zegt Yorick. “Ik bouwde hun website en hielp hen de eerste stappen te zetten in de wondere wereld van de digitale marketing.” Door de vele opdrachten was zijn job in dienstverband nog maar moeilijk te combineren met het werk als zelfstandige in bijberoep. “Daarom heb ik beslist te stoppen als bediende bij het Hasseltse IT-consultancybedrijf McCoy & Partners, mijn laatste werkgever. Het is bedrijf is wel mijn eerste fulltime klant geworden”, luidt het.
Veranderd speelveld
Digitale marketing kanalen inzetten om de werking van je bedrijf te versterken is de laatste jaren sterk in opmars. Bij bedrijven die actief zijn in een B2B-markt ziet Yorick nog heel wat groeimogelijkheden. “Er zijn dan ook veel ondernemingen die nog niet op de kar gesprongen zijn en weinig tot niet aan digitale marketing doen. En dat is jammer. Vroeger werd een website beschouwd als een digitaal uithangbord van je onderneming. Als je geen website had was je moeilijk vindbaar op het internet. Maar intussen is het speelveld veranderd. Een website op zich is niet meer voldoende. Wil je online meerwaarde genereren, dan moet je je website laten evolueren naar een digitale marketing machine. Hoe zorg je bijvoorbeeld ervoor dat potentiële klanten je website vinden? En eens ze je website gevonden hebben, hoe zorg je er dan voor dat de verkoopafdeling deze bezoekers kan opvolgen en er zakelijke relaties uit voortkomen?”, zegt de jonge ondernemer.
Plan van aanpak
Hoe Weblevels te werk gaat? “We starten met een audit waarin we nagaan hoe het met de digitale ‘gezondheid’ van een bedrijf gesteld is. Vervolgens bepalen we samen met de klant de strategie en stellen we een plan op om het volgende niveau van online marketing te bereiken. Voor de uitvoering van dat plan en de strategie werken we op langere termijn samen met het marketingteam van de klant of voert Weblevels de opdracht uit. Hiervoor kan de klant rekenen op interne en externe experts in onder andere strategie, advertising en Search Engine Optimisation (SEO)”, zegt Yorick.
Medewerker gezocht
Voorlopig behapt Yorick het werk zelf. Geregeld doet hij een beroep op een student. Intussen is Vingerhoets op zoek naar zijn eerste werknemer. “Bijna elke week hebben we nieuwe aanvragen en partnerships. Er ligt dus heel wat werk op de plank. Digitale marketeers die zich kunnen vinden in de missie van Weblevels om marketing in B2B naar een hoger niveau te tillen, zijn steeds welkom voor een gesprek”, besluit Yorick.