Door de gevolgen van de pandemie kwam het concept van de “ghost kitchen” in ons land van de grond. Dit zijn restaurants waar je niet ter plekke kan eten: ze koken énkel voor delivery. Deze manier van werken biedt heel wat mogelijkheden om met nieuwe producten en diensten te experimenteren zonder dat er grote risico’s aan vasthangen zoals bijvoorbeeld de huur van een horecapand en de kost van zaalpersoneel.
Digitale mogelijkheden
De trend surft op het toenemend belang van digitale mogelijkheden binnen de restaurantindustrie en de evolutie van ‘online consumenten’ die hun favoriete maaltijden graag eten waar ze willen en wanneer het hen uitkomt. Voor de klassieke horecazaken die bediening in hun fysieke restaurant en persoonlijk contact met de klanten voorop stellen, is het vaak een hele uitdaging om hun huidige werking om te gooien en zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. “Daar wil VIKI, dat staat voor Virtual Kitchen, een oplossing voor bieden”, zegt Alexander. “Met ons concept werken we samen met horecaondernemers zodat zij zorgeloos én rendabel kunnen meesurfen op de digitale evolutie, zonder hun huidige activiteiten om te gooien. Ze opereren in feite een “ghost kitchen” vanuit hun bestaande keuken, terwijl consumenten in hun omgeving genieten van meer en betere opties op het gebied van thuisbezorgde maaltijden. Het moet een win-win zijn.”
Bestaande horecazaken
Hoe gaat Coumnas aan de slag? VIKI werkt samen met bestaande horecazaken die extra bestellingen kunnen verwerken. “Wij ontwikkelen en promoten trendy restaurantconcepten waar klanten online kunnen bestellen. Onze keukenpartners bereiden deze gerechten volgens onze instructies in hun eigen keuken en met hun eigen personeel. VIKI zorgt voor de nodige technologie en betaalt hen hiervoor een vaste vergoeding per bestelling”, zegt Alexander. In de vergoeding voor de restauranthouder is ook de aankoop van de basisproducten inbegrepen. “De gerechten zijn specifiek ontwikkeld voor thuisbezorging, waarbij er rekening werd gehouden met operationele haalbaarheid en aantrekkelijke winstmarges voor de keukenpartners.”
Bestelplatformen
Consumenten bestellen de gerechten via het VIKI-platform of een van de home delivery platformen zoals Takeaway.com, Uber Eats of Deliveroo. VIKI ging van start met hun eerste online restaurantconcept “Nam Sam”, toegespitst op Vietnamese Streetfood. “Dat klopt, Nam Sam is vandaag beschikbaar in Leuven en in Heist-op-den-Berg. We zijn op dit moment op zoek naar geschikte keukenpartners in andere regio’s om ook daar Nam Sam beschikbaar te maken”, luidt het nog.
VIKI Food Court
Coumnas wil op korte termijn meerdere brands aanbieden. “We hebben verschillende online restaurantconcepten in de pijplijn. Deze verschillende food labels zouden we dan samen kunnen aanbieden in een zogenaamde VIKI Food Court voor takeaway en home delivery, want het is voor restaurantpartners perfect mogelijk om niet één maar ook meerdere van onze brands klaar te maken in hun eigen keukens. Er zijn nog heel wat mogelijkheden met dit virtuele restaurantconcept”, zegt Coumnas nog.
Birdhouse
Voor de verdere uitrol van VIKI werd Coumnas geselecteerd door de Birdhouse-accelerator. “Het is echt wel de bedoeling om op te schalen. Tegen eind 2022 willen we met VIKI heel Vlaanderen bedienen, om vervolgens ons concept verder uit te rollen naar de BeNeLux en andere landen.” Qua tewerkstelling mikt de Aarschotse ondernemer het eerste jaar op 3 tot 5 interne medewerkers, die los staan de mogelijks extra tewerkstelling bij de keukenpartners.
Zwaar weer
Coumnas ontwikkelde VIKI omdat hij met zijn Aarschotse eventbureau Smile in zwaar weer is terechtgekomen ten gevolge van de coronacrisis. “Als het mes op de keel staat word je erg creatief en is het belangrijk snel te schakelen. Bij Smile hebben we in sneltempo een aantal nieuwe concepten gelanceerd en door de ruimte die daardoor vrijkwam ben ik op het idee gekomen om VIKI op te starten”, besluit Alexander.