Klein7 Lies Van Driel (links) en Evi De Pré. Credit: Caroline Dupont Photography.

StudioFluo

LEUVEN/ANTWERPEN – Evi De Pré (44) en Lies Van Driel (37), respectievelijk uit Leuven en Antwerpen, staan samen aan het roer van StudioFluo. De creatieve hotspot is onze starter van de week.

De wegen van Evi en Lies kruisten meermaals. Ze waren een tijdje stewardess bij Brussels Airlines. Tijdens enkele Europese  en Afrikaanse vluchten deelden ze de “cabine”. “Hoewel we tijdens ons werk destijds niet direct over zakendoen spraken, klikte het wel tussen ons”, vertelt Lies.

Creatieve hub

Na hun vertrek bij de luchtvaartmaatschappij verloren Evi en Lies elkaar een tijdje uit het oog, tot Evi zich meldde voor een workshop “handtassen maken” in Antwerpen. En wie was daar de gastvrouw? Inderdaad…Lies. Van Driel stelde in bijberoep al een tijdje de creatieve hub “StudioFluo”, gevestigd aan de Ballaarstraat in Antwerpen, open voor creatievelingen die hun ding wilden delen met een geïnteresseerd publiek.

“We zijn opnieuw aan de praat geraakt”, gaat Lies verder. “Evi vertelde me toen dat ze opnieuw een zelfstandig leven wilde opnemen met een activiteit in Leuven. Van het een kwam het ander. Evi startte met de workshops van StudioFluo (meubels maken, schilderen,…) in een pand aan de Diestsestraat in Leuven, boven de zaak LanaLotta.“ En toen brak corona uit, in maart 2020.

 

Credit: Caroline Dupont Photography.

Business omgegooid

“Uit onze ervaring tijdens het vliegen op Afrika en de ebolacrisis wisten we dat de gezondheidscrisis niet van de ene op de andere dag opgelost zou zijn. Onze workshops op locatie vielen figuurlijk in het water. Veel tijd om te zeuren was er niet, het haalt toch niets uit. Daarom beslisten we onze business om te gooien, en te starten met “DIY-deliveroo”. In de pakketten die aan huis geleverd werden, zaten bijvoorbeeld T-shirts schilderen (tie dye) en lepel snijden van hout. Het werd een schot in de roos. Het was meer dan ooit duidelijk dat de mensen nood hebben aan creatieve activiteiten”, luidt het nog. De missie van de vrouwen was dan ook creativiteit tot bij de mensen brengen.

Digitaal platform

Naarmate de gezondheidscrisis vorderde, stelden de onderneemsters zich de vraag waar ze in de toekomst hun tijd, energie en centen in wilden steken. “Toen is het idee gegroeid om zelf een digitaal platform te ontwikkelen, wat we intussen op eigen kosten hebben gedaan. Op de digitale hub worden kwalitatieve en creatieve filmpjes getoond voor m/v van 10 tot 110 jaar. De door StudioFluo uitgekozen thema’s zijn gezondheid en sport, fotografie en sociale media, craft en techniek.  Belangrijk hierbij is dat de cursist ook weet waar hij/zij de materialen kan vinden. Er wordt dus telkens een link gelegd met de leverancier van de in de filmpjes gebruikte materialen”, klinkt het.

Credit: Caroline Dupont Photography.

Kwalitatieve masters gezocht

Omdat Evi en Lies niet van middelmatigheid houden, startte de zoektocht naar kwalitatieve Vlaamse en Nederlandse lesgevers, kortweg masters. “Het komt erop neer creatievelingen te vinden die hun vak uitstekend beheersen maar het ook nog eens goed kunnen uitleggen voor een camera. Dit laatste is niet vanzelfsprekend, de reden waarom we ons professioneel laten begeleiden bij de keuze van onze masters. Voor de opnames van de tutorials werken we samen met een professionele video marketeer”, zegt Lies. Het is uiteindelijk de gebruiker die tegen een vergoeding zich kan laten inspireren en bijleren over de door hem gekozen creatieve materie. De tutorials zijn opgebouwd uit verschillende afleveringen.

Crowdlending

Voor de verdere uitrol van het digitaal platform wil StudioFluo een digitaal strateeg aanwerven. In samenwerking met de video marketeer zal de witte raaf de marketingcampagne uitwerken en uitvoeren. Koken kost geld, dus klopte StudioFluo aan bij het crowdlendingplatform Winwinner.

“We willen minimum 75.000 euro en maximum 125.000 euro ophalen om onze doelstellingen te kunnen realiseren. De komende 3 jaar zal StudioFluo zich richten op de Vlaamse en Nederlandse markt, daarna kan eventueel de Franse en Engelstalige markt nog volgen maar beslissingen zijn hieromtrent nog niet genomen”, zeggen de onderneemsters nog.

Fysieke workshops blijven

Naast de ontwikkelingen van het digitaal platform zullen Lies en Evi hun fysieke workshops verder blijven zetten (vanaf 1 september). “Die workshops op locatie bieden ons de kans om trends te volgen, en na te gaan wat er leeft in de maatschappij”, besluit Lies.

Credit: Caroline Dupont Photography.