Economische prestaties moeten hand in hand kunnen gaan met een positieve impact op mens en milieu. Duurzaam durven doen is de boodschap. Dat zeggen Charlotte Vandierendonck en Saartje Boutsen, oprichters van start-up Studio D uit Leuven. “Maar kmo’s hebben vaak niet de tijd, de mankracht of de expertise in huis om hier werk van te maken. Wij staan graag voor hen klaar om hen te adviseren en te ondersteunen”, aldus Charlotte Vandierendonck, co-founder van het Leuvense Studio D. “We helpen hen met het opstellen van een duurzaamheidsstrategie en -beleid, op hun maat. Ook wanneer bedrijven versterking zoeken voor de uitvoering van een duurzaamheidsdoelstelling of een bepaald project, kunnen ze op Studio D rekenen. Verder denken we ook met het bedrijf mee na over een goede interne en externe communicatiestrategie, het is belangrijk om authentiek en duidelijk te communiceren.”
Funfactor
Studio D staat ook klaar om werknemers op te leiden en hen te enthousiasmeren en te engageren, mét een funfactor. Want duurzaamheid mag geen geitenwollensokken noch high level topic zijn, maar moet gewoon een basisonderdeel zijn dat bij elke overweging meegenomen wordt”, zegt co-founder Saartje Boutsen.
Curriculum vitae
Beide onderneemsters hebben ervaring in de non-profit-en profitsector. Charlotte verdiende haar strepen in het thema van de mensenrechten, bij De Verenigde Naties en Amnesty International. Vervolgens werkte ze als Senior Consultant bij Capgemini Consulting en in diverse functies bij het modemerk CKS. Vervolgens werd ze zelfstandig freelance Project Manager met focus op duurzaamheidsstrategie en -rapportering. Saartje deed ervaring op bij Rikolto (Vredeseilanden) en was aan de slag als Sustainability Manager bij Claes Retail Group (JBC & Mayerline). Daarna werkte ze als adviseur Duurzaam Ondernemen bij Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant. Deze uitdaging combineerde ze met een freelance opdracht als Sustainability Coach voor verschillende bedrijven in de textiel- en publieke sector.
Veerkrachtiger
“Het is misschien niet evident om in volle crisistijd je vaste job op te zeggen en een eigen onderneming op te starten, maar toch geloven we dat dit het goede moment is”, aldus Saartje. “De coronacrisis maakt duidelijk dat duurzaam ondernemen absoluut nodig is. Bedrijven die sociale en ecologische duurzaamheid in het vaandel dragen, zijn bovendien veerkrachtiger in tijden van crisis, zo blijkt uit recente studies. Duurzaam ondernemen loont: steeds meer klanten vragen hierover rekenschap af te leggen, van aanbestedende overheid over B2B klanten tot de consument. Je creëert ook loyale werknemers als ze trots kunnen zijn op de maatschappelijke meerwaarde die hun bedrijf creëert.”
Maakleerplek
Studio D is een van de 44 partners die in februari 2021 hun intrek nemen in de maakleerplek in de Molens van Orshoven aan de Havenkant in Leuven.