Storesquare is een nieuw platform voor e-commerce dat weldra in Vlaams-Brabant uitgerold wordt. Geïnteresseerde kmo’s kregen in Leuven al een voorproefje. Storesquare brengt de lokale handelaar aan huis. Dat doet het door kmo’s te voorzien van webshops en die te bundelen op een centrale plaats, gebruiksvriendelijk en goedkoop. Om het met de woorden van oprichter Karel Van Biervliet te zeggen: “Wij verkopen de stock van de winkel online”.
De online verkoop is bij kmo’s anno 2016 nog altijd maar goed voor vijftien procent. De groei in retail zit in het onlinesegment. Karel Van Biervliet en Koen Ovaere bedachten Storesquare vanuit de nood aan een platform voor e-commerce uitsluitend gericht op plaatselijke kmo’s. Die hebben geen middelen of expertise om te concurreren met grote webshops.
“Een lokale handelaar heeft vaak een uniek assortiment. Maar hij kampt met beperkingen in budget en it-kennis”, zegt Van Biervliet. “Als lokale handelaars zich aansluiten bij een grotere entiteit kunnen ze profiteren van schaalvoordelen.” Storesquare neemt met eigen mensen het it-gebeuren en de marketing op zich.
Grote spelers stellen al langer hun webshop open voor andere handelaars. Bij Storesquare is het dienstenaanbod volledig afgestemd op de lokale handelaar. Online shoppen kan voortaan ook bij de vertrouwde winkelier. Voor de meest uiteenlopende producten, die je vaak niet vindt bij bol.com en co. “Wij runnen geen eigen webshop en concurreren dus niet met onze partners.”
Het dienstenpakket gaat van het leveren van verpakkingsmateriaal en verzendingsstickers tot een integratie van de kassa en ondersteuning bij productfotografie.