Opruimen zit in haar DNA. Als klein kind vond Kristel Stalmans (39) uit Bevekom, mama van een zoon van 8, niets leuker om bijna maandelijks de meubeltjes op haar kamer te herschikken. “Ik haalde mijn kasten leeg om ze vervolgens weer op een veel logischere of praktische manier in te richten”, zegt Kristel. “‘Ruim je kamer op’ heb ik mijn ouders dus nooit horen zeggen tegen mij. Nadien ging ik dit ook (vaak onbewust) bij vrienden en familie doen. Na een etentje ben ik altijd mee in de weer om af te ruimen en na de afwas, als we bijvoorbeeld de borden ging opbergen, gaf ik gretig tips en tricks om die kast beter in te richten. Structuur en visueel mooi gerangschikte dingen geven me rust!”
Populair in Nederland
De beslissing om Sekuur op te richten is er gekomen na het faillissement van haar laatste werkgever. “Die moeilijke periode, met een financiële kater tot gevolg, heeft me even doen stilstaan bij mijn leven en mijn verlangens. Waar word ik nu echt blij van? Die vraag stelde ik me elke dag en in eerste instantie dacht ik nog: ik kan toch niet bij andere mensen gaan opruimen? Maar na wat zoekwerk bleek het beroep in Nederland al heel populair te zijn. Ik vond het dus de sprong zeker waard en wil nu echt gaan doen wat me blij maakt. Hoe tof is het dat ik mensen kan ‘ontzorgen’ en door ze te helpen ‘ontspullen’ meer ruimte en tijd cadeau kan doen?”, luidt het nog.
Carrière
Kristel was 15 jaar aan de slag als verkoopster, eerst parttime, dan fulltime. Stalmans werkte zich op tot winkelverantwoordelijke in een boetiek voor dames met een maatje meer. “Een job die ik jaren met heel veel passie heb gedaan. Ik kende mijn klanten, ik voelde me echt thuis in mijn winkeltje. Na de komst van mijn zoontje zag mijn moederhart het niet meer zitten om ’s avonds te werken tot 18 uur, tijdens de weekends en op feestdagen. Ik ben me dan gaan bijscholen en heb hier en daar wat administratief werk gedaan. Ik werkte ook een tijd voor een regionale radiozender”, zegt Kristel nog.
Doelgroep
Sekuur richt zich in de eerste plaats op ondernemers in Vlaanderen die het erg druk hebben. “Hun tijd is kostbaar, ze hebben veel verantwoordelijkheden binnen hun job en na een lange dag kan ik goed geloven dat hun hoofd helemaal niet naar opruimen staat. Velen van hen doen het ook echt niet graag. En da’s ok! Niet iedereen wordt even wild enthousiast van opruimen dan ik”, zegt de nieuwbakken opruimcoach. Op termijn wil Kristel samenwerken met makelaars (nieuwe woonst inrichten of verhuizing mee regelen), ouderenorganisaties (verhuizing naar een kleinere woning), huisartsen (opruimen na burn out),..
Onderscheid
Sekuur wil zich onderscheiden van andere coaches door klanten maar weinig van hun kostbare tijd te vragen. “Na een kennismakingsgesprek van een uurtje gaan we samen aan de slag. We hakken wat knopen door en beslissen welke spullen kunnen blijven en van welke afstand genomen wordt. Daarna ga ik alleen aan de slag, wat het positief verrassingseffect achteraf vergroot. En mijn klant kan doen wat voor hem belangrijk is. Hij/zij hoeft dus geen uren mee te helpen of naast me komen staan”, zegt Kristel nog.
Tip
Stalmans deelt alvast een belangrijke tip: DOE HET NU! “Zodra je een klus uitstelt, lijkt ze vanzelf groter dan ze is. Doe kleine taakjes daarom meteen en wacht niet tot het einde van de dag of week. Leg die sleutels dus meteen op hun plek, zet je lege koffiekop in de vaatwasser en gooi die sokken in de was. Je zal verbaasd zijn hoe snel je deze gewoonte als een routine gaat ervaren. Uiteindelijk doe je het op automatische piloot! Ik zou er nog een heel deel kunnen geven natuurlijk maar de 5 beste tips met snel resultaat heb ik samengevat in een blog op mijn website, de moeite om even te lezen”, zegt de nieuwbakken onderneemster nog.
Aan huis
Voor een vlotte dienstverlening wil Kristel een woning of ruimte zien om te voelen hoe er geleefd wordt en wat de struikelblokken zijn. “De online piste bekijk ik op termijn ook natuurlijk naar workshops toe en lezingen. Maar ik ben een ‘mens- mens’. Ik wil de babbel, de kop koffie, de ‘dag en bedankt’ ervaren, ik wil weten wie mijn klanten zijn. Daarom is een bezoek aan huis belangrijk. Al zal ik tijdens de duur van de gezondheidscrisis wel de nodige voorzorgsmaatregelen nemen of ervoor te zorgen dat het bezoek in alle veiligheid verloopt”, besluit Kristel.