Met diploma’s master in de Handelswetenschappen en master Banking & Finance op zak was oprichter Pieter Vandewiele voorbestemd om een carrière in de banksector uit te bouwen. Het werd evenwel een uitdaging op eigen benen in de business van sport-en yogamatten uit Portugese kurk en gerecycleerde rubber van schoenzolen.
2 types
Op 1 december vorig jaar startte de 29-jarige man zijn zaak Pierre op. “In samenwerking met een Portugese producent ontwerp ik nieuwe producten uit kurk en gerecycleerde materialen om ze daarna te vermarkten en te verkopen. Mijn eerste twee producten zijn 2 types matten: matten uit 100% kurk die geschikt zijn voor bijvoorbeeld yoga en matten waarin kurk en gerecycleerd rubber uit schoenzolen zijn verwerkt. Deze matjes zijn iets dikker en dus ideaal voor de beoefening van pilates en fitness”, zegt Pieter. De man is zelf een fervent sportbeoefenaar.
Veel potentieel
Het idee van een eigen zaak rijpte in de geest van Pieter tijdens een verblijf in Portugal, het land waar zijn ouders een B&B uitbaten en waar ook zijn nicht woont. “Ik wilde absoluut duurzaam ondernemen en dingen doen met een toegevoegde waarde. Tijdens een vakantie in Portugal ben ik op een dag uit interesse binnengestapt bij een lokale producent van kurk. Ik merkte dat er heel veel potentieel zit in het materiaal, door bijvoorbeeld zijn ecologische, erg praktische en comfortabele kwaliteiten. Zo geeft transpireren op kurk je een betere grip, het materiaal is erg licht en scheidt een natuurlijke geur af. Bovendien is het onderhoudsvriendelijk en waterafstotend”, luidt het nog.
Dom Pierre Pérignon
Momenteel zit Pierre, een verwijzing naar monnik Dom Pierre Pérignon die als eerste kurk gebruikte bij de bereiding van de methode Champenoise, nog in de opstartfase met een verkoop via zijn webshop en een 10-15-tal lifestyle en concept stores en betere sportwinkels in Vlaanderen en Brussel. Intussen worden via een partnership met Decathlon de Pierre-matten ook verkocht op de voor België bestemde website van de sport-en vrijetijdsketen en heeft hij een plekje in de showroom van Decathlon in Evere. “Mijn aanwezigheid daar kadert in een pilootproject van Decathlon, dat op zoek is naar premium en duurzame producten om het bestaande aanbod aan sport-en vrijetijdsartikelen aan te vullen. Via een QR-code kan je de matten online bestellen. Vanaf april zullen ze ook te koop zijn in de winkel zelf”, luidt het. Binnenkort zal ook Duitsland kennismaken met de Pierre-matten. In eigen land wil Pieter Pierre ook promoten bij sportclubs en allerlei studio’s (yoga, gym, pilates,…).
2.000 matten
Voor dit jaar mikt Pieter op 2.000 verkochte Pierre-matten. Om zijn marketingactiviteiten op te schalen is hij op zoek naar een stagiair Marketing. Pierre is gevestigd aan de Nanovestraat 66 in Opwijk.