Vinum Movens is een frisse nieuwkomer op de Belgische wijnmarkt. “We willen iets doen aan de discrepantie tussen consumptie en kennis of interesse van wijn bij een jongere generatie Belgen”, zegt Isabeau Sas (29, foto rechts) van de startup uit Leuven. Samen met Valeer Verlinden (25, foto links) richtte ze Our Daily Bottle Wine Club op. Een online wijnclub met een missie.
Isabeau Sas en Valeer Verlinden leerden elkaar kennen aan de Inseec Business School in Bordeaux in de richting wine marketing. Zij kreeg de wijnmicrobe te pakken in Zuid-Afrika, hij in Frankrijk. Inclusief een visie, die leidde tot de oprichting van een startup met de niet geringe ambitie om de Belgische wijnmarkt te hervormen.
“We gaven ons bedrijfje een symbolische Latijnse naam: Vinum Movens. Wijn die beweegt, dynamische wijn”, zegt Sas. “Our Daily Bottle Wine Club is de eerste online wijnclub van België en het e-commerceproject van Vinum Movens.” De wijnclub is hoegenaamd geen uit de hand gelopen hobby. Our Daily Bottle Wine Club voert actie tegen massaproductie en wil kleine wijnboeren redden door de Belg duurzamer te leren drinken.
“Het kleine België neemt vijf procent van de mondiale wijnproductie af. Voor tachtig procent van onze aankopen betalen we niet meer dan 4 euro. De dorst naar goedkope wijn zet de kleinschalige productie en duurzame wijnbouw sterk onder druk. De legbatterijcultuur van de wijnindustrie maakt van je favoriete Chileense Chardonnay een consistent maar afgevlakt commercieel product. Wijn wordt vaak als frisdrank geproduceerd.”
Sas pleit ervoor om niet duurder maar duurzamer te drinken. “Door de wurgprijzen en concurrentiedruk van de grootdistributie blijven veel petits bijoux à petit prix onontdekt. Our Daily Bottle Wine Club importeert alleen wijnen uit kleinschalige productie en duurzame landbouw.”
De jonge wijnimporteurs willen wijn van onder het stof halen. Ik drink wel graag wijn, maar ken er eigenlijk niets van. Deze boutade is de bestaansreden van Our Daily Bottle Wine Club. Belgen drinken graag en veel wijn, maar de interesse bij jongeren is tanende. “Het gebrek aan dynamische concepten, moderne importeurs en het aanbod in de supermarkten zijn hier mee voor verantwoordelijk. Met onze online club willen we wijn weer hip en verstaanbaar maken.”