thumbnail_LilaLou (139 of 159)

Starter van de week: Lilalou Biscuits

DILBEEK – Evelien Coppens (43) uit Dilbeek heeft dit najaar Lilalou Biscuits, het gezonde tussendoortje voor jong en oud, in de markt gezet. Intussen zijn de koekjes verkrijgbaar in een 200-tal verkooppunten in België.  Lilalou Biscuits is onze starter van de week.

Koekjes vind je in alle vormen, kleuren, geuren en smaken. Drie dingen hebben ze doorgaans gemeen: ze bevatten heel wat verzadigde vetten en suikers en ze zijn weinig voedzaam. Dat type van koekje wil Evelien Coppens ’s ochtends niet in de boekentas van haar spruiten, Lila (6) en Wout (8). “Als mama vond ik mijn gading niet op de markt”, vertelt Evelien. “Ik ben dan maar zelf gezonde koekjes beginnen bakken maar in combinatie met mijn fulltime job was dat niet altijd vanzelfsprekend om vol te houden.”

Ondernemersbloed 

Na haar studies Communicatiemanagement bouwde Evelien haar carrière uit in de voedingsindustrie. In multinationals als Pepsico, Unilever en Orangina Schweppes deed ze gedurende 18 jaar heel wat ervaring op in sales en productplacement in zowel retail als non-retail (horeca en foodservice). Na heel wat jaren begon het te kriebelen: het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Die passie gaat zeker op voor de van oorsprong Maldegemse. “Voor mezelf wist ik al lang dat ik als ondernemer aan de slag wilde gaan. Het was een kwestie van het juiste moment en het juiste product. Expertise en marktkennis hielpen me de sprong te wagen. Vanuit mijn eigen zoektocht werd Lilalou Biscuits ontwikkeld waarmee ik het koekenschap gezonder wil gaan invullen. Van heel wat ouders krijg ik warme en bevestigende reacties: blijkt dat ook zij op zoek zijn naar een gezond tussendoortje voor hun kinderen of voor zichzelf”, luidt het.

Gezond en voedzaam 

Aan de lancering van Lilalou Biscuits, verkrijgbaar met kokos of kaneel,  is 1,5 jaar voorbereiding voorafgegaan. “De laatstejaars studenten van de richting Voedingsmiddelentechnologie van UGent werkten mee aan het project en ik zat rond de tafel met een kinderarts, productontwikkelaar en diëtisten. Toen het product op punt stond heb ik een Vlaams-Brabantse biologische bakkerij gevonden die de koekjes bakt”, zegt Evelien. In de tussendoortjes vind je een nutritionele balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. De koekjes zijn 100% natuurlijk, biologisch en vezelrijk (60% granen, aangevuld met haver, spelt en kamut (oergraan)) en bevatten een minimum aan natuurlijk rietsuiker, 50 tot 60% minder dan een gelijkaardig koekje. Voorts werkt Evelien met zonnebloemolie die vooral de onverzadigde (goede) vetten bevat.

Nederland 

Amper vier maanden na de lancering liggen de koekjes al in de rekken van een 200-tal verkooppunten in België. Je vindt Lilalou Biscuits terug bij onder andere Bio-Planet, Sequoia, Origin’O, BioShop, Bio Cap en vele andere natuurwinkels. Voorts zijn de producten met zelf ontworpen verpakkingen ook verkrijgbaar in speciaalzaken en bij heel wat zelfstandige kruideniers om de hoek. Ook heel wat scholen in Vlaanderen zetten de koekjes in tijdens hun “wafelverkoop” om een gezonder alternatief aan te bieden. Nu haar footprint in België erg duidelijk wordt, kijkt Evelien naar onze noorderburen. “In mijn marktsegment is daar heel wat potentieel. Intussen heb ik ook al eerste contacten gelegd in Frankrijk”, kijkt Evelien vooruit.

Missie 

Voorlopig  werkt de Dilbeekse alleen aan haar weg als onderneemster maar volgend jaar zit er wel versterking aan te komen. “Ik wil bepaalde taken die heel wat tijd in beslag nemen uitbesteden aan anderen. Ik wil me dan ook volop concentreren op de sales en marketing van Lilalou Biscuits. Mijn missie is dan ook zoveel mogelijk schoolgaande kinderen een gezond en vezelrijk tussendoortje aan te bieden, waar de ouders ook van kunnen genieten natuurlijk”, besluit Evelien.