SCHERPENHEUVEL-ZICHEM – Financial Controller Sandy Schuer uit Averbode (Scherpenheuvel-Zichem) heeft recent een eigen zaak opgestart: Connect by Sandy Schuer. Sandy is onze starter van de week.
Maar liefst 25 jaar was Sandy Schuer (48) bezig met cijfers. De Vlaams-Brabantse adviseerde hoofdzakelijk KMO’s in eigen land en rapporteerde aandeelhouders over de stand van zaken. Managementvergaderingen en raden van bestuur waren al die jaren haar habitat. Sandy kent dan ook het klappen van de zweep in de ondernemerswereld.
Verbinding
Tot een zestal jaar geleden Sandy het gevoel bekroop dat de focus eerder op resultaten en strategie lag en de verbinding met de (uitvoerende) mensen zo goed als over het hoofd wordt gezien. “De CEO’s zijn wel bekwame, intelligente mensen maar bij de uitvoering van hun bedrijfsplannen werden de doelstellingen niet altijd behaald ondanks de doordachte strategie”, vertelt Sandy. “Vaak liep het mis op het vlak van communicatie en werd vergeten dat de mens van nature een emotioneel wezen is. Hun doen en laten wordt vaak gestuurd door emoties die evenwel zelden of nooit ter sprake komen binnen de bedrijfsmuren. Daar ligt nu net de uitdaging bij heel veel bedrijven: het menselijke kapitaal integreren in de huidige bedrijfscultuur. Alles verandert exponentieel, uitdagingen worden groter en komen steeds sneller en sneller op ons af. Denk aan de bankencrisis, de klimaatcrisis en pandemieën waar bedrijven en bijna gans het economisch systeem dreigt lam gelegd te worden Ondanks dat werkgever en werknemer het goed met elkaar voor hebben, ontbreekt geregeld die emotionele verbinding waardoor het commitment ver zoek is, en de doelstellingen niet 100% behaald worden.”
Roeping
Sandy zag vaak meer potentieel in mensen maar vanuit haar toenmalige financiële functie kon ze hiermee niet aan de slag: Connect by Sandy Schuer was een feit. “Mijn roeping ligt in een andere rol in de bedrijven, niet langer in de cijfers. Alles start met verbinding met uzelf, maar er is ook nood aan een emotionele verbinding met het team en het bedrijf . In het verleden is daar nooit veel aandacht aan besteed. Nu zie ik op dat vlak wel een kentering in het bedrijfsleven. En dat is maar goed ook. Maar vaak weten ondernemers nog niet zo goed hoe ze ermee aan de slag moeten gaan. Er wordt wel gesproken over begrippen als betekenis, zingeving, missie en visie maar heel vaak blijft het bij goede intenties of enkel woorden op papier, waardoor het voor veel ondernemers fluffy is. Visie en missie moeten beleefd worden in een onderneming”, zegt de onderneemster.
CCR-model
Het is Sandy’s missie om bedrijven er organisaties te inspireren voor meer evenwicht tussen purpose (bestaansreden, ID, waar staan we voor,..) en resultaten. “Op die manier ontstaat er een mooie connectie en een basis om te groeien. Als uw mensen niet meegroeien, dan kan de onderneming er niet op vooruitgaan”, luidt het. Sandy werkt volgens de principes van het CCR-model (Connect, Commitment, Results). “Alles start met diepe connectie tussen mens en bedrijf. Connectie is de basis voor commitment. Dit laatste wordt gerealiseerd met trust, leadership en mindset. Op zich doen deze begrippen niets als de focus enkel blijft liggen op resultaten, de balans tussen purpose en resultaten moet hier ook in evenwicht zijn net als de financiële balans. Emotioneel betrokken werknemers smijten zich voor het bedrijf, waardoor de gewenste resultaten (daling ziekteverzuim, efficiëntie, innovatie, agility, personnel retention, profitability…) behaald worden. Financiële resultaten op zich, daarentegen, zijn rationeel en hebben slechts een korte houdbaarheidsdatum als het gaat over motivatie, waardoor bedrijfsleiders eigenlijk vaak het gevoel hebben dat ze meer moeten gaan manipuleren om voor een stuk meer uit hun werknemers te halen. Dat leidt vaak tot grote frustraties bij werkgevers en werknemers ondanks dat zij het doorgaans goed voorhebben met elkaar en het bedrijf”, luidt het.
Coronacrisis
Door de gevolgen van de coronacrisis houdt Graydon rekening met mogelijk 50.000 faillissementen dit najaar en volgend jaar. Crisismanagers wachten drukke tijden. “Als crisismanager moet je je mensen niet vergeten. Als je uit de crisissituatie wilt geraken, dan zul je de medewerkers moeten betrekken. Ze zijn hun geloof en zekerheid kwijt. Dat zijn de grootste boosdoeners binnen een onderneming. Ondanks de mogelijk moeilijke financiële omstandigheden raad ik bedrijven aan budget vrij te maken om je mensen hier in mee te krijgen. Om samen uit de crisissituatie te geraken. Doe je dat niet, dan sta je machteloos zeker als ook de vakbond een betrokken partij is”, legt Sandy uit.
Sectoren
Met Connect by Sandy Schuer richt de inspirator zich op KMO’s van 10 tot 200 medewerkers in alle sectoren. Sandy werkt inhouse bij de klanten, volgens een organisch plan. “Alles evolueert, afhankelijk van de noden en verwachtingen van de klant. Er is ook het gegeven van de ontwikkelingsfase waarin de onderneming zich bevindt”, zegt Sandy. Ook starters die een sterke bedrijfscultuur willen opbouwen, zijn meer dan welkom ten huize Schuer.
Toekomst
Waar wil Sandy staan als ze 67 jaar is? “Dan hoop ik voor mezelf te kunnen zeggen dat ik heel veel bedrijven heb kunnen inspireren en veel mensen voldoening heb kunnen geven op hun werk. Men zegt altijd je kunt geen zinvol leven hebben zonder zinvol werk. Wel, als die kentering naar dat evenwicht tussen purpose en resultaten in de bedrijfsfilosofie zit ingebakken, dan zal ik tevreden zijn. Hopelijk herinnert men mij dan als een bruggenbouwer tussen werkgever en werknemer.”, besluit Sandy.