Om te abonneren schrijf je je in op better-app.org. Je kiest vervolgens de doelen die je wil steunen (milieu, onderwijs, …) en je bepaalt het bedrag dat je maandelijks wil doneren (van €5 tot €50). Op basis hiervan stelt Better een lijst van betrouwbare goede doelen voor. Voor elk van deze organisaties wordt een korte presentatievideo van twee minuten gemaakt. Maandelijks stelt Better je een goed doel voorwaar het volledige maandbedrag aan gedoneerd kan worden. Abonnees kunnen uiteraard ook hun eigen goed doel kiezen. Het abonnement is steeds opzegbaar.
Better wil aantonen dat als we collectief maandelijks een bedrag – hoe klein ook – samen leggen, we het verschil maken. “Almaar meer mensen in België doneren kleine bedragen aan goede doelen. Maar het aandeel van de jong-professionelen (25-45 jarigen) daarin is eerder klein”, zegt Marie Logé, mede-oprichtster van Better. “Niet omdat ze minder graag geven dan hun ouders, maar omdat ze niet over een digitale tool beschikken die de taal van hun generatie spreekt.”
“Geven zou simpelweg iets enthousiasmerend moeten zijn. In plaats van te focussen op slecht nieuws en alarmerende cijfers, willen we net het fantastische werk in de kijker zetten van alle organisaties die dagelijks werken aan verandering.”
“Jonge verdieners zijn niet egoïstischer dan hun ouders. Integendeel, zij zijn zich wellicht zelfs meer bewust van de grote uitdagingen in onze samenleving én ze zijn bereid om bij te dragen aan de oplossingen”, klinkt het bij Thomas Carton de Wiart, mede-oprichter van Better. “Met Better bieden we hen nu ook een eenvoudige tool op maat van hun profiel en hun noden, visueel en ongecompliceerd. Deze generatie wil geïnspireerd worden, deel uitmaken van een beweging en echt mee het verschil maken. Hier spelen we met Better op in.”
Een win-win ten voordele van de filantropie
Door filantropie onder de aandacht te brengen bij een jonger publiek en door hun donaties te bundelen, wil Better haar goede doelen meer zichtbaarheid, middelen en zekerheid schenken. Het resultaat? Een community van donateurs die er plezier in scheppen om bij te dragen aan een rechtvaardige, duurzame en meer open samenleving door organisaties de middelen te geven die nodig zijn om hun ambities te realiseren. “Filantropie wordt nog al te vaak beschouwd als het schenken van grote sommen geld uit schuldgevoelens of verplichtingen”, legt Marie Logé uit.
“Het kan echter evengoed opgevat worden als een daad die voor ieder toegankelijk is, met plezier en inspiratie als drijfveren. Met Better willen we filantropie ook aantrekkelijk maken voor onze generatie “
“Wij timmeren hard aan de uitbouw van het project en luisteren naar onze gebruikers. Elke nieuwe abonnee biedt organisaties de kans om projecten uit te voeren die van essentieel belang zijn voor onze samenleving”, voegt Thomas Carton de Wiart eraan toe.
Drie dagen na de lancering telde de Better-community al 48 leden. De start-up wil tegen mid 2023 vijfduizend leden tellen.
Dankzij de steun van de Stichting Gingo, een afsplitsing van de Stichting Degroof Petercam, worden alle giften via Better integraal aan de goede doelen overgemaakt. Better is ondergebracht bij de Koning Boudewijnstichting, waardoor giften aftrekbaar zijn tot 45% vanaf €40 per jaar.