Het is een typisch zicht: de deur van de winkel helemaal open maar binnen de verwarming die op volle toeren draait. Of in de zomer hetzelfde fenomeen maar dan met de airco. Groen-raadslid Sara Speelman vroeg recent nog op de Leuvense gemeenteraad of daar niet iets tegen gedaan kon worden, zowel om de uitstoot tegen te gaan, als om prijzen te drukken. Schepen Johan Geleyns (CD&V) gaf toen aan dat de stad al aan een actie werkte, en nu wordt de campagne ook echt gestart.
“Uit onderzoek blijkt dat het sluiten van een winkeldeur tijdens de openingsuren handelaars vooral in de winter tot 40 procent kan laten besparen op hun energiefactuur. Toch twijfelen sommige winkeliers, uit angst om klanten te verliezen. We willen onze handelaars aanmoedigen om hun energiekosten te drukken en tegelijk even gastvrij te blijven voor hun klanten”, aldus Geleyns.
Deurbordjes
Om onduidelijkheid weg te nemen, investeerde de stad Leuven in 1.200 deurbordjes voor haar handelaars, waarmee Leuvense winkeliers kunnen aangeven dat ze via een gesloten deur energie besparen, maar wel degelijk open zijn.
Cis Bauwelinckx, uitbater van het Ministerie van Unieke Zaken, is enthousiast. “We sluiten uit energiebesparing graag de deur van de winkel, maar merken bij de meeste klanten dan enige drempelvrees. Dit bordje neemt alle twijfels weg.”
Ook Ruben Dello, shopmanager van winkelketen Fnac, is blij met het voorbeeld van de stad Leuven. “We sluiten sinds twee maanden systematisch de toegangsdeuren van de winkel. Naar ons gevoel zou het mensen net storen als we het niét zouden doen.”