Ook tegen het Uplace-project diende Leuven destijds een bezwaar in, en dat doet het nu ook voor zijn opvolger. Begin januari voerde projectonwikkelaar Uplace nog aanpassingen (minder parkeerplaatsen en aandacht voor maakwinkels) door aan de Broeklin-plannen, maar voor Leuven zijn die niet genoeg. “Het probleem blijft bestaan: Vlaanderen heeft te veel winkelvloeroppervlakte per inwoner. Zonder garanties een complex bijbouwen dat nog eens een derde van de Leuvense handelsruimte vertegenwoordigt, is en blijft onverantwoord”, zegt schepen van Handel Johan Geleyns (CD&V).
“Oude wijn in nieuwe zakken”
“Zo dreigt het hele Broeklin-verhaal oude wijn in nieuwe zakken te worden. Wij verzetten ons tegen het zonder meer nieuwe handelsruimtes aanbieden, omdat er elders al zoveel leegstand is”, gaat Geleyns verder.
Maakwinkels
Het concept van de maakwinkels, vaak kleine startende winkels van ambachtslui, techniekers of kunstenaars, vindt Leuven op zich mooi, maar het bestuur ziet een aantal essentiële problemen. Om heel Broeklin te vullen, zijn erg veel maakwinkels nodig. Bovendien is de definitie van ‘maakwinkel’ die projectontwikkelaar Uplace hanteert te vrijblijvend, vindt de stad. “‘Een winkel die een unieke ervaring rond het productieproces en/of een educatief element aanbiedt.’ Die definitie valt erg ruim te interpreteren”, klinkt het nog.
Vilvoorde
Ook de stad Vilvoorde roert zich opnieuw in het dossier. De stad Vilvoorde wil bindende garanties over de mobiliteit en de maakwinkels. Dat laat de stad donderdag weten. “De nieuwe Broeklin-plannen zijn ontegensprekelijk een verbetering tegenover de vorige, maar we willen meer bindende voorwaarden”, luidt het. Ook wil de stad een verdere afbouw van het aantal parkeerplaatsen. “Dat kan door het schrappen van een tijdelijk parkeergebouw met 1.020 plaatsen. Ook het knelpunt van rotonde De Vuist moet worden weggewerkt, en de Ringtrambus moet zijn ambities waarmaken. Daar willen we bindende garanties voor”, besluit het stadsbestuur.
Bron: Belga.