Er weerklonk donderdag luidkeels gejuich aan de Vaartkom in Leuven. Door de overname van brouwerij Bosteels richt AB InBev zich op de groeiende, vooral West-Europese markt van speciaalbieren. Precies in dat segment staat de Leuvense brouwer minder sterk. De populaire tripel van Karmeliet en blijver Kwak moeten zijn positie daar verstevigen.
Bosteels, opgericht in 1791, brouwt Tripel Karmeliet, Kwak en DeuS. De brouwer was zeven generaties lang in handen van de gelijknamige familie. AB InBev neemt de Oost-Vlaamse brouwerij volledig over. Bosteels zal deel uitmaken van het zogenaamde crafts & specialty netwerk van AB InBev, waar het zijn speciaalbieren in onder brengt.
“We krijgen een sterke partner met Belgische verankering, die extra mogelijkheden biedt voor distributie en marketing”, zegt Antoine Bosteels. In drie jaar tijd zag de brouwer zijn productie stijgen van 100.000 naar 145.000 hectoliter in 2015. Een rechtstreeks gevolg van het stijgend succes van speciaalbieren.
Dat is de reden waarom AB InBev toehapte. De Leuvense brouwer staat vooral sterk op de markt van de pilsbieren en net die is al een tijd aan het krimpen. “We willen zoveel mogelijk mensen bereiken, ook hen die graag degusteren”, zegt Korneel Warlop, woordvoeder van AB InBev.
Bosteels is de eerste brouwerij in het speciale Leuvense netwerk van speciaalbieren. Ook de brouwerijen Moortgat en Heineken aasden op Bosteels maar grepen er dus naast.