DIEST – Ondanks een pandemie die het wereldwijde toerisme nu al een halfjaar lam legt is de reishonger van de Belg niet gestild, integendeel. Dat blijkt alvast uit een kwalitatieve studie die het gespecialiseerde toerisme PR-bureau Sound of C uit Diest uitvoerde onder 40 reisbloggers en online travel influencers.
Uit de bevraging bleek dat zowat 70% van de ondervraagde influencers een significante stijging registreerde van het aantal bezoekers op zijn kanalen (website en/of sociale media), van maart tot september dit jaar. Ook het aantal pageviews lag bij ruim 60 % van de kanalen hoger dan in de periode vóór corona. Daar komt nog eens bij dat ook de leestijd bijna 40 % hoger lag. Hierbij bleek de Belg vooral op zoek te zijn naar inspiratie voor een vakantie in eigen land, bij voorkeur in de natuur. Bijna de helft van de travel influencers geeft aan dat hun meest gelezen reisverhaal van afgelopen halfjaar over een trip in eigen land ging. Meer nog, zowat 84% geeft aan dat België een van de top 3 bestemmingen was op hun kanalen, gevolgd door Nederland (50%), Frankrijk (34%), Italië (25%) en Duitsland (20%).
Leesvoer
Wandelen, fietsen en kamperen
Ook de algemene oproep van virologen en overheid om tijdens de vakantie vooral de natuur in te trekken is duidelijk niet in dovemansoren gevallen. Want bijna 70 % van de meest geraadpleegde artikels of posts gingen over wandelen, fietsen of kamperen in de wijde natuur. Maar ook posts over roadtrips wonnen aan populariteit (50%). Daarnaast blijven we uiteraard Belgen die niets liever doen dan op restaurant te gaan en in originele accommodaties blijven overnachten en dat bleek ook uit de interesse in dit soort trips (36%).
Influencers niet te onderschatten
Tot slot gaf ruim 44 % van de travel influencers aan dat ze vaker werden gecontacteerd door een van hun volgers met het nieuws dat deze geboekt had op basis van een van hun geschreven artikels of gepubliceerde posts. Nog eens 16% merkte dat meer volgers hen persoonlijk contacteerden voor tips over een bepaalde bestemming. “De invloed van influencers mag duidelijk niet onderschat worden. In tijden van crisis grijpen mensen terug naar wat ze vertrouwen. Dat kan een reisagent zijn die hen informeert of een krant die een leuk reisartikel publiceert. Maar niet iedereen stapt een reiskantoor binnen of leest de krant. Wie een influencer volgt doet dit met een bepaalde reden. Omdat ze de stijl van de influencer leuk vinden, maar ook omdat ze vertrouwen op hun advies. Zeker travel influencers, die jaarlijks vlot 10 tot 20 reizen maken, worden aanzien als ‘opinion leaders’ en kunnen wel degelijk impact hebben op het boekingsgedrag van hun volgers”, besluit Jo Thuys.
Ondanks de crisis zit Sound of C niet stil: het bedrijf presenteert een nieuwe website en logo.