BRUSSEL/WAVER – Het Brusselse/Waverse Sortlist, een onafhankelijk platform dat voor klanten op zoek gaat naar de meest relevante bureaus voor creatieve, marketing of IT-projecten, zet zijn groeiambities kracht bij met een tweede overname in enkele jaren: na het Spaanse The Briefers wordt nu ook het Duitse Agenturmatching overgenomen.
Agenturmatching (2015°) is reeds winstgevend en brengt zo’n 300 klanten mee, waaronder enkele Duitse reclamezwaargewichten als de Serviceplan Group, fischerAppelt AG en think AG. De gezamenlijke databases zullen zo meer dan 1.000 agentschappen tellen die lid zijn, en alles bijeen de gegevens van zo’n 80.000 dienstverleners over de hele wereld bevatten.
Indrukwekkend parcours
“We zijn bijzonder opgetogen deze overname aan te kunnen kondigen tijdens en ondanks de coronacrisis”, verklaart Nicolas Finet, medeoprichter van Sortlist en verantwoordelijke Marketing & Strategy. “Agenturmatching heeft op enkele jaren tijd een indrukwekkend parcours afgelegd, en beschikt over een sterk platform en een fantastisch team. Dit bundelen van krachten is dan ook een belangrijke stap met het oog op de verdere internationalisering en het opschalen van onze diensten. Heel concreet kijken we daarbij naar verschillende nieuwe landen. Daarnaast ambiëren we van Duitsland onze belangrijkste markt te maken en onze omzet er de komende 18 maanden te vervijfvoudigen, om zo de absolute nummer 1 in Europa te worden.” Zowel het merk als het platform van Agenturmatching blijven bestaan, waarbij dat laatste aan de geavanceerde matchingtechnologie van Sortlist gekoppeld wordt. Ook het volledige Duitse team blijft op post.
80 medewerkers
Het bedrijfsmodel van de twee platformen, dat in grote mate gelijkloopt, is gebaseerd op een matchingalgoritme dat vragende ondernemingen gratis verschillende bureaus voorstelt en hen de mogelijkheid biedt rechtstreeks in contact te treden. Grote namen als Unilever, H&M, BBC en Walt Disney maakten eerder al gebruik van die diensten. Opgeteld zullen de teams zo’n 80 medewerkers tellen.
Digitale transformatie
“Bedrijven moeten investeren in hun digitale transformatie om hun concurrentievoordeel te behouden. Meer dan ooit is digitaal de norm, en nu al blijkt dat digitale agencies tijdens de huidige crisis veel meer aanvragen krijgen dan andere. Steeds meer ondernemingen werken voor die omschakeling samen met gespecialiseerde bureaus. Dankzij deze fusie kunnen we hen nu koppelen met partners in heel Europa: een win voor alle partijen dus”, besluit Thibaut Vanderhofstadt, CEO en eveneens medeoprichter van Sortlist.
Sortlist
Sortlist helpt bedrijven betere keuzes te maken wat betreft de B2B-serviceproviders waar ze een beroep op doen. Het bedrijf werd opgericht in 2014 en haalde tot nu toe meer dan 4 miljoen euro op. Sortlist heeft kantoren in Brussel, Parijs, Madrid, Rotterdam en nu ook München.