Het gaat in totaal om 750.000 vierkante meter terreinen, waarvan bijna 160.000 vierkante meter is bebouwd. De winkels stonden al sinds eind 2022 leeg, moedervennootschap Makro Cash & Carry Belgium werd begin 2023 failliet verklaard. Om sluikstort en vandalisme tegen te gaan werd besloten om de Makro-site in Machelen dienst te laten doen als parking voor meer dan duizend Tesla-voertuigen.
Wat er nu met de sites zal gebeuren is nog geen uitgemaakte zaak. Bij Colruyt group luidt het dat er mogelijk een eigen winkelconcept komt, maar evengoed kunnen de sites worden verhuurd aan derde partijen. “Dat moet nu allemaal worden bestudeerd. We zullen met verschillende partijen rond de tafel moeten zitten, onder meer over de nodige vergunningen”, zegt woordvoerster Hanne Poppe van Colruyt group. “Ook een tijdelijke bestemming behoort tot de opties”, klinkt het.
LCV Real Estates merkt op dat de sites “gelegen zijn op uitstekende locaties met een groot herontwikkelingspotentieel”. De projectontwikkelaar beschikt ook over “jarenlange know-how in gemengde industriële ontwikkelingen”.