Touroperator TUI moet van de rechtbank 54 passagiers vergoeden omdat zij op een vlucht vanuit de Dominicaanse Republiek met een vertraging van vier uur toekwamen op de luchthaven in Zaventem. Elke reiziger krijgt een schadevergoeding van 600 euro, goed voor een totaal bedrag van 32.400 euro.
Het gaat om een vlucht die op 13 januari terugkeerde uit Punta Cana op de Dominicaanse Republiek, met tussenstop in Montego Bay op Jamaica. Het toestel landde met vier uur vertraging in Zaventem.
Volgens een Europese verordening hebben passagiers in zo’n geval recht op een schadeloosstelling van 600 euro bij een vlucht van meer dan 3.500 kilometer. Welgeteld 54 van hen stapten naar Claim It, dat gespecialiseerd is in dergelijke procedures. Dat bedrijf vertegenwoordigde de benadeelde passagiers en vroeg TUI om een schadevergoeding.
De touroperator weigerde te betalen en voerde overmacht aan. Volgens TUI was de vertraging veroorzaakt door een verstrengde veiligheidscontrole door de douane in Punta Cana. Claim It bracht de zaak voor de rechtbank en die gaf de eisers gelijk. Volgens de rechter was de douanecontrole helemaal niet onvoorzienbaar en veroorzaakte dat slechts een vertraging van twee uur en geen vier.
Van de schadevergoeding van 600 euro moeten de 54 passagiers 25 procent afstaan aan Claim It. TUI draait op voor de proceskosten van 8.000 euro. “We stellen vast dat bepaalde luchtvaartmaatschappijen een strategie hanteren van niet te betalen zolang ze niet gedagvaard worden”, zegt Ralph Pais, ceo van Claim It.