Fiscalon, al meer dan 30 jaar een gerespecteerde speler in de sector, bestaat uit een 6-koppig team van accountants en belastingadviseurs. Samen begeleiden ze meer dan 300 ondernemers en vrijberoepsbeoefenaars bij al hun boekhoudkundige en fiscale vraagstukken en zijn het eerste aanspreekpunt bij belangrijke investeringen.
De ambitie om zowel de digitalisering als het gebruik van AI-toepassingen te versterken in hun dienstverlening deed zaakvoeder Gunter Vanhasbroeck van Fiscalon uitkijken naar een strategische partner. Maar ook andere elementen speelden een belangrijk rol. “Digitalisering en A.I. zijn inderdaad uitdagingen waarop we graag meer willen inzetten, maar ook de toenemende administratieve druk op accountants van steeds nieuwe regelgeving vraagt steeds meer aandacht”, klinkt het. “Ik denk daarbij aan de anti-witwasregelgeving, het steeds veranderend fiscaal landschap en steeds meer nood aan doorgedreven juridisch advies. Als zaakvoerder moet ik hier tijd in investeren, die ik niet aan mijn klanten kan besteden. En dan wordt een partner als SBB Accountants & Adviseurs een ideaal aanspreekpunt”.
Gespecialiseerd advies
Maar het centrale kenniscentrum van SBB in het hoofdkantoor in Leuven had voor Fiscalon nog andere troeven. “Die ondersteuning is voor mij nog op andere domeinen belangrijk. Ik merk dagelijks dat de vraag naar meer gespecialiseerd advies bij mijn cliënten stijgt”, voegt Vanhasbroeck eraan toe. “Dankzij de ervaring en de kennis van ons team kunnen we veel opvangen, maar voor zeer specifieke vragen over omgevingsreglementering, financieringstrajecten of vermogensplanning beschikken zij over echte experts.”
Bovendien ziet ook SBB de voordelen van de overname van Fiscalon en de toevoeging van zaakvoeder Gunter Vanhasbroeck. “Gunter heeft een stevige reputatie op het gebied van vastgoedfiscaliteit. Een expertise die ook welkom is binnen ons kantorennet”, klinkt het bij Bart Nelissen, commercieel directeur bij SBB.
De integratie onder het dak van SBB biedt voor Fiscalon-klanten dus een uitgebreid platform voor advies. Maar ook de medewerkers zullen de voordelen van deel uitmaken van een groter accountantskantoor ervaren. Zo investeert SBB jaarlijks in bijna 30.000 uren aan opleidingen voor haar medewerkers. Op die manier houden we onze medewerkers up-to-date van nieuwigheden op vlak van wetgeving.
LEES OOK. COLUMN. “Als ondernemer ben je het belangrijkste kapitaal van je bedrijf”
“De samenwerking met Fiscalon sluit ook aan bij onze aangepaste overnamestrategie”, aldus Raf Dom, ceo van SBB. “De komende jaren willen we zowel aan schaalgrootte winnen, als innovatieve manieren ontwikkelen om onze klanten te ontzorgen. Daarbij kiezen we voor kwalitatieve overnames, waarbij we zowel aandacht hebben voor de klant als de medewerker. Een match met bedrijven die we overnemen en SBB is daarbij wel van cruciaal belang. Die was er meteen bij Fiscalon. Onze no-nonsense aanpak en bedrijfscultuur vonden onmiddellijk aansluiting bij die van Fiscalon, wat de overgang voor beide partijen vergemakkelijkt.”
Met deze uitbreiding groeit het netwerk van SBB van 26 naar 27 kantoren en versterkt het bedrijf haar aanwezigheid in Vlaams-Brabant verder. De huidige zaakvoerder zal ook aan boord blijven om de continuïteit en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen.