Samman helpt als intermediaire organisatie tussen goede doelen en het bedrijfsleven. De vennootschap met sociaal oogmerk uit Leuven zorgt zo voor innovatie en professionalisering op een vaak nog braakliggend terrein.
Wil je als bedrijf in een goed doel investeren? Goed idee, maar welk doel? Hoe begin je eraan? Hoe zorg je ervoor dat de investering ook een verschil maakt? Voor het goede doel, maar ook voor het bedrijf. Hoe betrek je de werknemers hierbij? Samman biedt het antwoord.
Veel bedrijven hebben geen beleid als het over ondersteuning van goede doelen gaat. Werknemers weten niet altijd welke sociale investeringen hun bedrijf doet of begrijpen niet altijd de keuze van het goede doel. Ze hebben er geen voeling mee en zijn niet betrokken.
“Volgens een beproefde methodiek begeleiden wij een goed doel naar een sterker sociaal ondernemerschap. Na een diepgaande identiteitsoefening, een strategisch plan en een reflectie rond noden en behoeften leren wij onze klanten om zich op een andere, duidelijke manier aan de buitenwereld te presenteren”, zegt Lieve Stappers van Samman.
“We doen dat volgens een vaste methodiek die SLOW Philanthropy© heet. SLOW staat voor samen langdurig onderbouwd werken aan een betere samenleving. Ook bedrijven die zelf al een goed doel voor ogen hebben, helpen we door de sociale investering concreet, authentiek en tastbaar te maken.”
“Op die manier worden de doelen ook aantrekkelijk voor andere bedrijven. Niet alleen door het geven van geld. Mankracht, delen van expertise, ter beschikking stellen van materialen en het openstellen van het relatienetwerk zijn zeker zo belangrijk. Op die manier wordt een netwerk rond het goede doel gevormd en kan dat doorgroeien.”
De bedrijven worden er zelf ook beter van. “De relatie die ze onderhouden met het goede doel is geen eenrichtingsverkeer. Ze krijgen ook veel terug. Bijvoorbeeld het werken buiten de comfortzone van elke dag is een verrijkende ervaring. En inspirerend voor de eigen bedrijfsvoering. Door de betrokkenheid merken ze voldoening bij zichzelf en trots bij hun medewerkers. Hetzelfde geldt vaak voor klanten en leveranciers. Het resultaat is meer sociale impact.”