Brussels Airlines organiseert sociale dumping binnen het eigen bedrijf. Dat stelde het gemeenschappelijk vakbondsfront BBTK, LBC, ACLVB donderdag in een persbericht. Voor een beperkt aantal vluchten doet de luchtvaartmaatschappij in Zaventem een beroep op onderaannemers. Die contracten zouden niet in orde zijn met de wet. De bonden dringen aan op overleg en dreigen met acties. Brussels Airlines heeft beloofd om het dossier aan te kaarten bij CityJet.
Brussels Airlines werkt voor een klein aantal vluchten samen met CityJet, dat op zijn beurt een beroep doet op de Ierse uitzendfirma Nobox voor het leveren van cabinepersoneel. De vakbonden schatten hun aantal op een twintigtal. “Zij moeten een contract krijgen volgens de Belgische wetgeving, maar dat is niet gebeurd. Sommigen krijgen alleen een contractbelofte, geen arbeidsovereenkomst”, zegt Olivier Van Camp van BBTK.
“Nobox betaalt niet het wettelijke minimum, de arbeidsvoorwaarden zijn onduidelijk en de mensen ontvangen geen loonfiche. Deze werknemers verdienen opmerkelijk minder dan hun collega’s van Brussels Airlines. Dit zijn Ryanair-toestanden.”
Het misbruik werd een tweetal maanden geleden vastgesteld, maar de vakbonden zijn er sindsdien nog niet in geslaagd om een gesprek te hebben met Nobox. Ook bij Brussels Airlines vingen ze bot. Intussen werd ook de sociale inspectie op de hoogte gebracht. “We roepen alle partijen, inclusief Brussels Airlines, op om rond de tafel te gaan zitten. Als dat niet kan, zullen acties niet uitblijven.”
Brussels Airlines bevestigt dat het voor sommige regionale luchthavens een beroep doet op CityJet, omdat het bedrijf over een specifiek vliegtuigtype met minder dat honderd zetels beschikt dat het zelf niet heeft. “Het contract met CityJet is via een aanbestedingsprocedure tot stand gekomen. De maatschappij voldeed als beste aan de vele criteria.”
“In de tewerkstellingspolitiek van CityJet heeft Brussels Airlines geen rechtstreekse inspraak. Maar we hebben altijd duidelijk gemaakt dat we verwachten dat ze voor onze vluchtoperaties voldoen aan alle sociale wetgevingen.”
De luchtvaartmaatschappij wil de opmerkingen van de vakbonden meteen opnemen met CityJet. Brussels Airlines stelt dat de samenwerking met CityJet beperkt is tot drie regionale vluchtoperaties en niet kadert in een politiek van outsourcing. “We blijven dit jaar tientallen vliegende personeelsleden aanwerven voor cockpit en cabine omdat onze Airbusvloot groter wordt. Er zit geen politiek van delokalisering achter dit verhaal.”