Ryanair sluit de luchthaven in Zaventem weer in de armen. Met Amman en Marrakech komen er volgende winter twee nieuwe bestemmingen op Brussels Airport. De aankondiging van topman Michael O’Leary volgt amper enkele maanden nadat de Ierse lagekostenmaatschappij voor een groeistop in Zaventem had gekozen wegens te duur om nieuwe bestemmingen te openen.
Brussels Airport biedt sinds kort een commerciële tegemoetkoming voor luchtvaartmaatschappijen die routes openen naar voor Zaventem nieuwe bestemmingen. Ryanair maakt daar gebruik van om twee nieuwe routes te openen.
De nieuwe bestemmingen zijn Amman, hoofdstad van Jordanië, en het immens populaire Marrakech in Marokko. Ze worden vanaf het volgende winterseizoen elk twee keer per week aangevlogen. Ryanair zal dan vijftien routes bedienen vanuit Zaventem.
O’Leary riep Brussels Airport op om de incentive ook aan te bieden voor bestaande bestemmingen. Hij vindt groei op bestaande routes even belangrijk als nieuwe bestemmingen.
De Ierse lagekostenmaatschappij zou zich graag nog meer uitbreiden in Zaventem. Maar de geluidsnormen staan een snellere expansie in de weg, beweert O’Leary. Ryanair heeft momenteel vier vliegtuigen in Zaventem gestationeerd en zou graag naar acht gaan. Maar dan wil het voor 7 uur ’s ochtends kunnen vliegen. De strengere Brusselse geluidsnormen verhinderen dat. O’Leary zou graag kunnen vertrekken tussen 6.30 en 7 uur met stillere vliegtuigen zoals de Boeing 737 MAX die vanaf volgend jaar in de vloot komt.