Geen afbouw. Maar ook geen groei. Ryanair kiest voor het behoud van de huidige situatie op de luchthaven in Zaventem. De Ierse luchtvaartmaatschappij breidt er zich niet uit. “De luchthaven van Brussels Airport is te duur”, zegt Eddie Wilson, personeelsdirecteur van de lowcostmaatschappij.
Ryanair kondigde begin dit jaar een groeistop aan voor Zaventem. Topman Michael O’Leary verbond die beslissing toen aan de geluidsproblematiek rond Brussels Airport die op dat moment volop in de schijnwerpers stond. Hij dreigde er zelfs mee in het aanbod te snoeien indien er niet snel een oplossing zou worden gevonden. Een arrogantie waar de Brusselse regering die de geluidsnormen invoerde wijselijk overheen walste.
Tot een afbouw komt het niet, zo blijkt nu. Maar ook groei zit er op Brussels Airport niet in. Dat ligt niet op de eerste plaats aan de geluidsnormen. Het is veeleer een geldkwestie. “We namen deze beslissing om commerciële redenen. Elk jaar zitten we samen met luchthavens en soms komen we niet tot een overeenkomst. Hopelijk kan het volgend jaar wél”, stelt Wilson.
De Ierse maatschappij houdt het voor volgend zomerseizoen op de huidige vijftien bestemmingen vanuit Zaventem. En trekt resoluut de kaart van Charleroi, waar vanaf volgende zomer zes extra routes komen (Lissabon, Valletta, Napels, Plovdiv, Varna en Wroclaw).
In totaal zal Ryanair vanuit België honderd bestemmingen aanbieden tijdens het zomerseizoen 2018. Slechts vijftien daarvan vertrekken vanuit Zaventem. Voor sommigen wijst dat op het begin van de aftocht.