Brasserie Buitenhof is een kind- en familievriendelijke zaak gelegen aan de Leirekensroute in Peizegem. Er zijn 150 zitplaatsen binnen en evenveel buiten op het terras. “Maar we benutten telkens hoogstens de helft, afhankelijk van het weer”, zegt zaakvoerder Dirk Bollens die al vijf jaar het Buitenhof uitbaat.
“Het is inderdaad een grote zaak, wat maakt dat ons personeel tot dertig meter en meer telkens op en af moet gaan met zware dienbladen. We werken nu met een zevental mensen, ook veelal flexijobs. Maar het is zeer moeilijk om personeel te vinden, het is een echte puzzel.”
Hulp inroepen
Dus besloot Dirk om hulp in te roepen. In heel wat restaurants, zoals het Chinese restaurant Xing Xing in Grimbergen worden al robots ingezet. “Ik heb me laten overtuigen om eens zo’n robot te testen op proef”, vertelt Dirk. “Na twee dagen was ik overtuigd en ik heb er nu drie gekocht. Ze vervangen niet het personeel, maar ze verlichten het werk enorm.”
“Ze zijn uitgerust met sensoren en brengen schotels tot aan de tafel. Daar moet de ober die dan van de schappen halen en op tafel zetten. Hetzelfde gebeurt met het afruimen. De robot is geprogrammeerd om naar de afwas te rijden, heeft een vaste stopplaats vlakbij elke tafel, maakt muziek en is nooit moe.”
Mosselpotten
“Bij verjaardagen bijvoorbeeld speelt die happy birthday. Zowel de kok als de obers zijn heel enthousiast. Voor de opdieners is het gedaan om met zware mosselpotten dertig meter te lopen doorheen de hele zaak. De robot, die zelfs kleine hellingen doet tot 5 graden, vervoert alles, tot 15 kilogram per schap, en er zijn vier schappen per robot.”
“De drie robots houden overigens rekening met mekaar, het werk wordt verdeeld. Spelende kinderen? Geen probleem: de robot stopt of ontwijkt die. Er is nog geen enkel ongeval gebeurd. De robots zijn overigens een echte attractie, de klanten vinden dit top.”
Kan je die investering terugverdienen? “Zo’n robot kost 12.400 euro per stuk”, gaat Dirk verder. “Maar die robot vervangt personeel dat we toch niet vinden. Dat verdient uiteindelijk zichzelf terug, want iemand moet wel alles van en naar de tafels brengen. Obers worden hierdoor niet vervangen: het contact met de klanten blijft uitermate belangrijk”.
Minder moe
Zoon Kevin (18) draait mee in de zaak. “Dit is echt wel een serieuze verlichting van het werk”, zegt Kevin. “Je bent ’s avonds minder moe, want je moet niet zoveel zware lasten dragen. Het opdienen van dranken doen we wel volledig zelf, maar alles wat met voeding te maken heeft, wordt eerst gebracht door de robot die telkens weerkeert naar een vaste stek in de keuken of naar de afwas.”