Met de steun van vzw Horeca Leuven lanceert de stad Leuven RestoBob. Dat is een campagne over verantwoord rijgedrag na een avondje uit …eten. Elf restaurants in het centrum van Leuven geven van oktober tot december extra aandacht aan klanten die het Bobje willen uithangen.
RestoBob richt zich op restaurantbezoekers en gaat op zoek naar de Bobs onder hen. De campagne focust op veilig naar huis rijden na een avondje uit eten en wil de brave zielen belonen.
De restaurants kiezen zelf waar ze de nadruk op leggen: alcoholvrije cocktails op de kaart, aangepaste niet-alcoholische dranken bij de gerechten, gratis water aan tafel of een alcoholvrij aperitief of digestief. Daarnaast kunnen ze een aantal promilletesters en Bob-sleutelhangers verdelen en zo nodig de klant informeren over een veilig alternatief met nachtbus of taxi.
De deelnemende restaurants zijn d’Artagnan, De Klimop, L’Etoile d’Or, De Valck, Mykene, De Kansel, Grand Café De Hoorn, Ellis Gourmet Burger, ViaVia, De Rector en Lukemieke. Je kan ze herkennen aan de bijhorende affiche.
“Deze campagne gaat om het besef dat met een Bob niet alleen veilig verkeer mogelijk is maar ook een fijne avond voor iedereen, inclusief de Bob”, zegt Pieter Konijn, uitbater van De Klimop.
“Wij staan als horeca volledig achter het Bob-initiatief”, stelt Kevin Vanderauwera, uitbater van L’Etoile d’Or en tevens ondervoorzitter van Horeca Leuven. “Wij vinden dat verantwoordelijkheid in rijgedrag hand in hand kan gaan met een gezellige avond op café, een intiem dinertje of een leuke familieaangelegenheid. Elke uitgespaarde boete is een extra uitje en wie wil dat nu niet?”