“Sinds de heropening na corona in juni 2021 merkten we al dat 90% van onze gasten het menu kozen”, aldus Sigrid. “We hebben dan ook in januari beslist om de à la carte terug te schroeven en meer op menu te gaan werken. Hierbij hebben we een extra keuze toegevoegd, namelijk een vijfde gang én zijn we nog verfijnder gaan werken met nog meer aandacht voor presentatie en smaken.”
Een beslissing die duidelijk loonde en van nog meer doet dromen. “We hopen dat nog meer mensen de weg naar Stef vinden nu we een puntje meer hebben”, bekent ze. “En natuurlijk zou een vermelding in de gids van Michelin ook zeer welkom zijn. Dan is voor ons het plaatje compleet. “
De economische crisis
Maar ook een vermelding in de culinaire gids behoedt de gastronomen niet voor de huidige energie- en personeelscrisis. “Noch voor ons, noch voor onze gasten zal het simpel worden”, bekent ze. “Door de jaren heen zijn we wel in prijs gestegen en dan verlies je misschien een deel cliënteel, maar we hebben de verhouding prijs-kwaliteit wel altijd gerespecteerd.”
Ze hopen dat de nieuwe score in de gids wel een pluspunt zal zijn voor mensen die op zoek gaan naar een goed restaurant. “Dat extra beetje reclame kan iedereen gebruiken”, aldus Sigrid. “Af en toe hoor je wel eens vallen dat mensen er eerder voor kiezen de kleine extra snack te laten vallen in de week om zo iets te besparen. Ze gaan dan liever op restaurant met alles er op en er aan om er in het gezelschap van vrienden of met zijn twee een fijne avond van te maken.”
“Het is niet makkelijk, maar we zijn altijd doorzetters geweest en dat zal niet snel veranderen.”
Wat de toekomst ook mag brengen, de horeca heeft het de afgelopen jaren zeker niet gemakkelijk gehad. “Ik vrees dat de horeca realistisch moet blijven wat betreft de toestand nu”, gaat ze verder. “Externe steun zullen we niet onmiddellijk moeten verwachten vrees ik. Iedereen zal het zelf moeten doen: een beetje anders moeten werken en een beetje zuiniger.”
Zo hopen ook zij via kleine aanpassingen hun kosten te drukken. “Bij ons gaat bij de voorbereidingen bijvoorbeeld de oven pas aan als we alles klaar hebben wat in de oven moet en voor het vuur gaat het net hetzelfde”, werpt ze een blik in de keuken. “Nadien gaat alles terug uit tot de dienst begint. Voor de rest letten we op de verlichting, de verwarming en de aankopen en zo probeer je te besparen op elk vlak. Inboeten aan kwaliteit is echter niet aan de orde. Het is natuurlijk wel jammer dat je sommige plannen en projecten weer moet uitstellen, zeer pijnlijk voor iedere ondernemer die vooruit wil.”
Maar hoe dan ook blijven ze aan de weg timmeren die ze vijf jaar geleden zijn ingegaan. “Het is niet makkelijk, maar we zijn altijd doorzetters geweest en dat zal niet snel veranderen”, besluit ze. “Maar we zijn ook wel zo realistisch dat we beseffen dat, als het echt niet meer moest gaan, we misschien ooit pijnlijke beslissingen moeten nemen. Zolang het glas halfvol blijft, doen we verder en is die gedachte niet aan de orde. Aan koffiedik kijken doen we niet en wij kunnen de toekomst ook niet voorspellen. Alles op zijn tijd zeker en momenteel ziet die er nog goed uit. Zeker als je weet dat dit beroep ons leven is en het verwennen van onze gasten bovenaan ons lijstje staat.”