Het stationsgebouw wordt een energiezuinige kantoor- en ontmoetingsruimte met op het gelijkvloers BAR ROSALIE, uitgebaat door een coöperatie van enkele inwoners van Wijgmaal en STAF (vroeger vzw Begeleid Wonen).
Kantoorruimte
Door in het stationsgebouw kantoorruimte en een sociaal eetcafé te voorzien, krijgt het gebouw met erfgoedwaarde een nieuwe bestemming nadat het al enkele jaren leeg stond. Het gebouw wordt een ontmoetingsplaats voor inwoners van Wijgmaal, pendelaars, werknemers van de Remy-site, passerende fietsers en wandelaars. Lokale verenigingen zullen er ontmoetingsruimte kunnen reserveren.
“We zijn blij dat Dialoog dit stadsgebouw nieuw leven inblaast. Met dit project kan het stationsgebouw in de toekomst zijn rol van verbinding in Wijgmaal optimaal spelen.” zegt schepen van stadsgebouwen Lalynn Wadera (Vooruit). “We vinden het belangrijk om dit soort plekken door partners en de buurt te laten invullen, zo wordt het echt een levend huis van en voor hen.”
Voorbeeld stellen
Dialoog wil met deze renovatie duurzaam bouwen stimuleren door zelf het goede voorbeeld te geven. Er is daarvoor heel intensief samengewerkt met het architectenbureau archipelago. Coördinator Inge Pauwels kijkt uit naar de start van de werken: “De ervaringen die we opdoen, willen we delen met andere verbouwers. We willen experimenteren met nieuwe technieken binnen de kringloopeconomie zoals modulair bouwen.”
Masterplan Wijgmaal
De renovatie van het station sluit aan bij het project ‘Wijgmaal in de steigers’, het grote masterplan van de stad Leuven voor deze deelgemeente. Tussen de Wakkerzeelsebaan, de Baron Descampslaan en de Kroonstraat en voor de sites Ymeria, Remy en de stationsomgeving zijn er nieuwe ontwikkelingen gepland.
“Drie grote projectgebieden in Wijgmaal – de omgeving Wakkerzeelsebaan en de Ymeria- en Remysite – worden in de toekomst respectievelijk een woonwijk met verschillende voorzieningen, een sport- en landschapspark en een polyvalente campus. Met een aangepaste stationsomgeving is de site voor iedereen vlot en veilig bereikbaar. Een nieuwe tunnel onder de sporen maakt het stationsplein autovrij, met ruimte voor voetgangers, fietsers en een skatepark. Dit alles gebeurt met respect voor het erfgoedkundige karakter van het station – een toonvoorbeeld van het stationstype uit 1880”, besluit schepen van ruimtelijk beleid en onroerend erfgoed Carl Devlies (CD&V).