IMG_4938

Renault BeLux zet schouders onder free floating car sharing

DROGENBOS/BRUSSEL/ANTWERPEN/GENT –  Constructeur Renault BeLux, met vestiging in Drogenbos, levert 200 voertuigen voor de uitrol van het elektrische free floating car sharing, in Antwerpen en Gent, door het bedrijf GreenMobility. In het najaar van 2021 is Brussel aan de beurt.

Verwacht wordt dat het autodelen zich de komende jaren sterk zal ontwikkelen in Europa, en dat dit voornamelijk zal gebeuren met elektrische voertuigen. Groupe Renault, met BeLux-vestiging in Drogenbos, speelt in op deze evolutie en heeft intussen 9.000 elektrische car sharing voertuigen in omloop in Europa. In tegenstelling tot de traditionele autodeel systemen gebeurt bij free floating car sharing het ophalen en terugbrengen van deelauto’s niet langer aan vaste stations. De voertuigen kunnen vrij geparkeerd worden in de straat. Je kiest in de app het is eender welke wagen en laat hem achter in de zone.

Brussel in najaar 2021

Voor de uitrol van het systeem in België werkt Groupe Renault samen met het bedrijf GreenMobility, een Deense free floating car sharing  speler die langzaam maar zeker aan een opmars bezig is. In ons land zijn Antwerpen en Gent als eerste steden aan de beurt waar het systeem wordt uitgerold. In het najaar van 2021 volgt Brussel. Om het project te laten slagen is het noodzakelijk dat overheden mee hun schouders zetten onder het verhaal. Dat zegt Benoit Treilhou, Country Operations Director Renault BeLux. “Ik wil de stad Antwerpen en de stad Gent bedanken en feliciteren om in dit project te geloven en te investeren. Zonder hun hulp zou de free floating car sharing onmogelijk zijn. Samen met GreenMobility zijn we ervan overtuigd dat deze formule de enige is met kans op slagen. We zijn blij dat deze twee steden de pioniersrol in Vlaanderen opnemen en we hopen dat andere steden hun voorbeeld zullen volgen”, zegt Treilhou.

Betrouwbare en flexibele alternatieven

“We zijn ervan overtuigd dat België er meer dan klaar voor is”, zegt Steve Van Avermaet, CEO van GreenMobility België. “De vele bewoners van de grote steden zijn op zoek naar betrouwbare, flexibele alternatieven. Op ons eentje zijn we niet dé oplossing voor de verkeersproblemen maar in combinatie met alle andere beschikbare mogelijkheden en modaliteiten zie je duidelijk dat er een shift plaatsvindt. Mensen denken eerst na hoe ze een bepaalde verplaatsing efficiënt kunnen doen in plaats zo maar onmiddellijk in de eigen wagen te springen. Het is die mindset in combinatie met de verschillende deelopties die effectief een impact zullen genereren op de mobiliteitsknoop”, zegt Van Avermaet. . Parking, verzekering en verbruik zijn allemaal begrepen in de prijs per minuut die afhankelijk van de gekozen formule varieert van 25 tot 35 eurocent per minuut. Laadt de klant de wagen op, dan krijgt hij/zij extra rijminuten.

Bedrijfs app 

Naast het free floating car sharing biedt GreenMobility ook hotspots aan, dit zijn gereserveerde plaatsen voor GreenMobility-wagens in voornamelijk Indigo-parkings met charging in de binnenstad. Op korte termijn zal GreenMobility ook de bedrijfs app lanceren  waardoor ondernemingen kunnen intekenen op het aanbod. “Dit is een ideale oplossing voor bedrijven wiens werknemers korte verplaatsingen moeten maken in de stad”, zegt Van Avermaet hierover. In Antwerpen is gekozen voor de Renault Zoe na positieve ervaringen in Denemarken en de stadsvriendelijke troeven van de compacte wagen. Later komen er nog enkele exemplaren van het model Kangoo bij, zodat ook grotere zaken kunnen vervoerd worden. Voor de elektrische laadinfrastructuur werkt GreenMobility samen met Blue Corner.

Steve Van Avermaet, CEO van GreenMobility België.