LEUVEN Recy-Call

Recy-Call wint ondernemingsplanwedstrijd

Het recyclagebedrijf Recy-Call uit Moorsele heeft de Vlaams-Brabantse ideeënwedstrijd voor startende ondernemers gewonnen. De onderneming recycleert oude gsm’s en verwerkt ze tot herbruikbare grondstoffen. 

De provincie Vlaams-Brabant en organisatie Bizidee organiseerden een gratis inspiratie-event voor startende ondernemers. Deelnemers konden er hun ondernemersideeën komen pitchen aan een vakjury. Het beste idee werd beloond met een prijzenpakket van 4.000 euro en een coaching van gastspreker Jeroen De Wit. Winnaar Recy-Call uit Moorsele zet in op de circulaire economie via recyclage van oude gsm’s.

Shanghai 

Laura Morel en Domien Declercq kwamen op het idee in de wereldstad Shanghai, tijdens onderzoek voor hun thesis in het kader van circulaire economie. “Waar Bebat batterijen een tweede leven geeft, wil Recy-Call dit voor gsm’s organiseren,” aldus Domien. In België worden er 4 miljoen gsm’s per jaar verkocht. De oude gsm’s die ze vervangen wil Recy-Call ophalen bij scholen en bedrijven en ze verwerken tot grondstoffen die opnieuw gebruikt kunnen worden.

Concurrentie 

Recy-Call nam het op tegen vier andere ondernemersideeën. NooitVergeten.be richt zich tot een niche in de uitvaart gespecialiseerd in perinatale sterftes, @Weekend wil onvergetelijke weekends organiseren, immoFILTER wil huizenkopers laten vergezellen door architecten en Greenkit levert gratis duurzame babyproducten. “Het waren allemaal zeer sterke ideeën. De jury had het niet makkelijk maar was onder de indruk van de testcase die Recy-Call kon voorleggen,” aldus juryvoorzitter Bart Walterus (KPMG).

Ondernemingsplanwedstrijd 

Bizidee beloont jaarlijks de beste businessplannen via dé ondernemingsplanwedstrijd. In elke provincie organiseert de organisatie een Nacht van de Inspiratie om mensen met goede ideeën aan te zetten tot het maken van een ondernemingsplan. Dit verhoogt de slaagkansen van de starters aanzienlijk. “Succesvolle ondernemers komen niet met een dienst of product maar met een sterk plan,” beaamt Philip Peeters, directeur Bizidee. “Het helpt hen om hun idee een reality check te geven en zo investeerders of klanten aan te trekken.”