De Fashion Outlet Zaventem werd in 1997 door twee Zweden en een Noor opgericht. Ze waren in Brussel komen studeren en ontdekten dat het concept ‘outlet’, in tegenstelling tot Amerika en Scandinavië, in België nog niet bestond. Ze openden vervolgens – toen nog vlak naast Ikea – een winkel.
Recordjaar
Christophe Fabert (42) en Benny Paulus (40), die er eerst als werknemers aan de slag waren, namen de zaak in 2010 over. De winkel groeide ieder jaar gestaag, tot corona alles deed instorten. Niet alleen door de gedwongen sluiting, maar ook omdat mensen niet meer buiten kwamen en dus geen ‘outfit’ meer nodig hadden.
“Na een mindere periode zijn we er helemaal doorgekomen”, zegt Christophe Fabert. “Door corona draaiden we in 2020 45% minder omzet ten opzichte van 2019, wat tevens ons beste jaar ooit was. Dit jaar hebben we voorlopig 10% meer omzet dan in 2019. We zijn dus op weg naar een recordjaar.”
Knaldrang
Fashion Outlet verkoopt merkkledij voor mannen, vrouwen en kinderen aan een gunstigere prijs, “Onder meer omdat onze collectie van vorig seizoen dateert. Elk merk heeft zijn basics, die elk jaar terugkomen. Wij proberen toch minstens 30% goedkoper te zijn dan een normale kledingzaak.”
Dat er nu zo’n opleving is, heeft volgens de uitbaters een dubbele oorzaak. “Ten eerste is er knaldrang bij de mensen en hebben ze dus ook nood aan nieuwe kledij. Je hebt naast het enorme aantal trouw- en communiefeesten – die na twee jaar eindelijk konden doorgaan – ook de terugkeer van veel werknemers naar kantoor. Dit zorgde ervoor dat we 30% meer kostuums hebben verkocht tegenover 2019.”
Volle pot
“We hebben dit jaar ook heel wat klanten over de vloer gehad die ofwel fel vermagerd zijn omdat ze tijdens corona zoveel gesport hebben, ofwel fel verdikt zijn omdat ze helemaal niks gedaan hebben (lacht). Die kochten dan vaak ineens drie kostuums met daarbij horende hemden en schoenen.”
Daarnaast is er ook een verschuiving in het soort cliënteel merkbaar. “De mensen denken twee keer na vooraleer ze de volle pot betalen en komen nu naar ons. Het lijkt er dus op dat we in dat opzicht wel een beetje profiteren van deze crisis.”
Graadje lager
De laatste weken blijkt dat de huidige energiecrisis ook zijn impact heeft. “Men grijpt opvallend meer naar warme kleren ten opzichte van vorige herfsten en winters. Het grootste voorbeeld hierin zijn de winterjassen. Die vliegen echt de deur uit, terwijl het toch nog vrij warm is buiten. Ook andere warme kleding zoals pulls zijn in trek, zodat men thuis de verwarming een graadje lager kan zetten.”
Christophe en Benny vieren in november de 25ste verjaardag van hun zaak en trakteren uit dankbaarheid hun klanten op een gratis glaasje bubbels.