_Gert and Lieze and Koen at roaster – compressed – kopie

Ray&Jules brandt koffiebonen met zonnestralen

LEUVEN/OUD-HEVERLEE/HAMME-MILLE – De start-up Ray&Jules, uit de regio Leuven, roostert koffiebonen met zonne-energie. “Onze slow-roasting methode is drie keer energie-efficiënter dan traditionele branders en garandeert een smaak- en aroma ontwikkeling van topkwaliteit”, vertelt Gert Linthout van Ray&Jules.

Het roosteren van koffie stoot wereldwijd jaarlijks 15 miljoen ton CO2 uit, het equivalent van 5 miljard liter stookolie. Dat zette Ray&Jules, een start-up uit de regio Leuven, aan om een technologie te ontwikkelen die koffie roostert op basis van honderd procent zonne-energie. Met de schaalbare en gepatenteerde technologie wil het bedrijf koffieliefhebbers een milieubewust alternatief bieden, zowel thuis, onderweg als op het werk.

Prototype

Koen Bosmans, zaakvoerder van Ray&Jules, vertelt: “Met de hulp van experts van zusterbedrijf CEE (environmental technology, production and service company uit Hamme-Mille en Heist-op-den-Berg, nvdr.) legden we de voorbije maanden de laatste hand  aan een full-scale prototype van onze zonnerooster, patenteerden we de technologie wereldwijd en lieten we ons fairtrade certificeren”, weet Bosmans. De Belgische ingenieurs van Ray&Jules ontwikkelden een slow-roasting machine rondom de boon. Ze roosteren continu en traag op lage temperatuur, met warme lucht die meerdere keren gerecirculeerd wordt. “Daardoor behoudt de koffie zijn artisanale smaak met maar één derde van het energieverbruik van traditionele koffiebranders. Een slimme buffering van de zonne-energie laat zelfs nachtelijke productie toe. De gepatenteerde technologie stelt ons in staat, als eerste wereldwijd, op grote schaal te roosteren op zonne-energie”, luidt het. Ondertussen perfectioneerde de onderneming de solar-roasted koffie. Lokaal willen ze bij Ray&Jules de keten verder verduurzamen via groen transport en herbruikbare verpakking.

Doelgroep: middelgrote bedrijven

Ray & Jules mikt met een volledige koffieservice op middelgrote bedrijven die hun medewerkers graag een lekker en fair alternatief willen bieden voor de industriële kort-en-heet-gebrande koffie die je doorgaans in kantoorautomaten vindt. “Onderzoek van Business Matters in 2018 wijst uit dat maar liefst negen op tien werknemers zich meer geëngageerd voelt ten aanzien van zijn werkgever door kwaliteitskoffie op kantoor. Eentje om over na te denken aan de koffiemachine”, legt Gert Linthout uit. Ray&Jules biedt de koffie ook rechtstreeks aan via de webshop en partners zoals bioshops, koffiebars en lokale handelaars en netwerken die mikken op de korte keten. Dat doen ze met steun van Start it @KBC, de grootste accelerator voor start-ups in België.