Winnetou, een project van Leuvense topbedrijven en een kennisinstelling onder leiding van QraQon uit Lubbeek, gaat een unieke tracker ontwikkelen voor spoorwagons. Die maakt een goed wagonmanagement en een sneller spoortransport mogelijk. Het volledig autonoom toestel op zonne-energie geeft altijd de exacte positie weer.
De Winnetou is tot op het spoor nauwkeurig, meet het gewicht van de lading en kan andere sensoren op de wagon zoals temperatuur voeden en uitlezen. De tracker is langer dan de wagon zelf onderhoudsvrij is (minstens zes jaar lang) en kan om het kwartier communiceren, overal en altijd in Europa. Winnetou is gemakkelijk te installeren, moeilijk te stelen en concurrentieel in prijs.
“Er is voor zover QraQon kon nagaan momenteel geen andere tracker op de markt die al deze eigenschappen combineert”, zegt Joeri Spitaels van QraQon. De kostprijs voor de ontwikkeling is geraamd op 59.100 euro. “De Winnetou zal bijdragen aan een verschuiving van het vrachtvervoer van de weg naar het spoor. Dat betekent minder files en luchtvervuiling, ook in Vlaams-Brabant.”
De ontwikkeling gebeurt bijna volledig in de provincie. De eerste producties komen van de projectpartners. QraQon koopt de kennis aan die het zelf niet heeft. Dat gebeurt bij Zenso in Leuven (elektronisch ontwerp), bij Pirmatech in Leuven (ontwerp behuizing, voorlopig staal en aluminium), bij Soltech in Tienen (ontwerp zonnepanelen), bij Sirris Smart Coating Lab in Leuven (advies over coating zonnepanelen) en bij Ace Electronics in Diest (eerste proefproductie). De KU Leuven gaat misschien de trillingsanalyse van de wagon bestuderen.
QraQon wil de productiekost in serie gevoelig verlagen, tot veertig procent in vergelijking met het huidige ontwerp. Het zal de trackers niet verkopen maar verhuren en moet dus zelf de productie ervan bekostigen. Hoewel de Winnetou unieke voordelen biedt, moet de huurprijs vergelijkbaar blijven met andere trackers op de markt.