Zeilschip Artemis De Artemis kan 1.100 ton vracht vervoeren. Foto: rr

Proximus laat apparatuur per zeilschip aanvoeren vanuit Vietnam

Proximus heeft een lading wifi-boosters uit Vietnam per zeilschip laten aanvoeren. Een Franse rederij specialiseert zich in dit soort uitstootvrije transport.

Het zeilschip Artemis van de Franse rederij Trans Oceanic Wind Transport (TOWT) is dinsdag aangekomen in Le Havre. Aan boord onder meer een lading wifi-boosters van het elektronicabedrijf Sagemcom, bestemd voor klanten van Proximus. De reis vanuit Vietnam heeft ongeveer drie maanden geduurd. Behalve elektronica had het schip ook thee en koffie aan boord. Vanuit Vietnam deed het schip Réunion en Brazilië aan op weg naar Le Havre.

De deelname van Proximus aan dit project heeft te maken met de pogingen van het bedrijf om de CO2-voetafdruk te verkleinen. De ecologische voetafdruk van transport met een zeilschip is 90 procent kleiner dan van normaal transport, waarbij een schip op fossiele brandstof vaart.

Voor de Artemis was dit de maiden trip. Het schip werd gebouwd op de Vietnamese werf van de Franse scheepsbouwer Piriou. In de toekomst zal het vooral ingezet worden voor kortere routes, onder meer vanuit Tunis, waar Sagemcom ook een productievestiging heeft. Voor TOWT is de Artemis het tweede zeilschip. De rederij heeft er nog zes besteld, zodat de totale vloot binnenkort uit acht zeilschepen zal bestaan.

“Waanzinnig idee”

De twee oprichters van TOWT bestempelen het vervoer van handelsgoederen met zeilschepen zelf als een “waanzinnig idee”, maar ze denken desondanks dat er een markt voor is. Ze mikken vooral op klanten die een meerprijs willen betalen voor groen transport. Ook betalende passagiers kunnen een verdienmodel vormen. Voor Proximus heeft dit project een meerkost, maar die moet worden gecompenseerd door efficiëntiewinsten elders in de aanvoerketen. “Dit is een interessant project waar we onze schouders onder willen zetten”, zegt een woordvoerder. Proximus rekent er wel op dat de meerkosten zullen slinken als de schaal van het transport per zeilschip toeneemt.

Het eerste schip van TOWT, de Anemos, liep in augustus van dit jaar van stapel. De Anemos en de Artemis maken deel uit van de zogenaamde Phoenix-klasse. Elk schip is tachtig meter lang, heeft twee masten en kan 1.100 ton vracht vervoeren. Elk schip zal jaarlijks tot 20.000 ton goederen vervoeren, voorspelt TOWT.

TOWT maakt deel uit van een groeiende groep rederijen die uitstootvrij zeetransport aanbieden. In totaal zijn er nu achttien commerciële vrachtzeilschepen in de vaart die onder het gezamenlijke Anemos-label opereren.