Provincie stelt volgende week visie detailhandel voor

ecommerceVandaag werd de interprovinciale studie over detailhandel voorgesteld. Die werd de voorbije twee jaar uitgevoerd in de 308 Vlaamse gemeenten. De resultaten voor de provincie Vlaams-Brabant worden donderdag 22 januari voorgesteld tijdens een pop-up roadshow in het provinciehuis.

De cijfers voor heel Vlaanderen zien er niet echt goed uit. Tussen 2008 en 2014 steeg de leegstand in winkelpanden – als je die uitdrukt in vierkante meter – met zeventig procent. Er staat nu in Vlaanderen meer dan 900.000 vierkante meter winkelvloer leeg. Om een idee te geven: er wordt door de zowat zestigduizend kleinhandelszaken een totale winkelvloeroppervlakte van 12,7 miljoen vierkante meter gebruikt.

Uit het onderzoek blijkt dat de winkelpanden steeds groter worden en het aantal ketens stijgt. Volgens Unizo bewijst dit dat de aandacht de voorbije jaren vooral ging naar het meer vergunnen van baanwinkels en shoppingcentra met vooral ketens.

Donderdag 22 januari wordt het Vlaams-Brabantse luik van de studie voorgesteld in het provinciehuis. “In januari vorig jaar werden de voorlopige resultaten al voorgesteld, nu krijgen we de finale resultaten”, zegt Johan Guldix, bestuurssecretaris Detailhandel van de provincie Vlaams-Brabant. Het tweede deel van de namiddag is een voordracht over e-commerce en de impact ervan op de klassieke detailhandel. Gastspreker is Bert Nagelvoort, senior onderzoeker bij Ecommerce Europe. Nadien volgt een debat over ruimtelijke planning en detailhandel.

Gudrun Denhaen, diensthoofd Economie van de provincie Vlaams-Brabant stelt daarna de Visie Detailhandel van de provincie voor. “Die visie is uiteraard deels gebaseerd op de studie Detailhandel”, zegt Guldix.

Het gaat om een nieuwe visie die dus gebaseerd is op de inzichten die we kregen door deze studie. Wij willen als provincie een afstemming tussen de gemeenten bevorderen. Als een gemeente een project voor lokale handel ontwikkelt, heeft dat ook gevolgen voor de omliggende gemeenten. In het ideale geval worden de gemeenten complementair in plaats van supplementair. Het heeft geen enkele zin dat alle gemeenten gaan inzetten op mode bijvoorbeeld. Dan doen ze elkaar de das om. Het voordeel van deze studie is dat je dat debat ook kan onderbouwen en er geen beslissingen uit de losse pols worden genomen.”

“Ook al is de dag vooral bedoeld voor beleidsmensen, iedereen die geïnteresseerd is in detailhandel en het beleid daaromtrent is welkom,” zegt Guldix.

De Pop up Roadshow “E-commerce: hoge vlucht of sisser” heeft plaats op donderdag 22 januari vanaf 14 uur in het provinciehuis van Leuven. Inschrijven kan tot 15 januari bij johan.guldix@vlaams-brabant.be