2020-12-11

Projectontwikkelaar komt tegemoet aan bezwaren

ASSE/SINT-PIETERS-LEEUW - Projectontwikkelaar Evillas uit Sint-Pieters-Leeuw heeft het bouwprogramma voor de nieuwe woonwijk Kerremanspark aan de Léon Gillardlaan in Zellik (Asse)  aangepast. Daarmee komt de onderneming tegemoet aan een reeks bezwaren. Recent haalde een groep omwonenden een slag thuis bij de Raad van State die oordeelde dat een voetweg die door de projectzone loopt, niet mag verlegd worden. 

In tegenstelling tot de 125 vergunde eenheden komen er in de woonwijk Kerremanspark maximum 72 woningen, de bouwhoogte wordt niet hoger dan de omliggende bestaande bebouwing, de bewoners van het Kerremanspark moeten hun auto’s parkeren in een ondergrondse parking en de hele wijk wordt ingericht als een woonerf om sluipverkeer tegen te gaan. Bijna 60 procent van de 1,16 ha grote site wordt ingevuld als collectief groen.

Met deze maatregelen komt projectontwikkelaar Evillas uit Sint-Pieters-Leeuw tegemoet aan het buurtprotest. De ontwikkeling van het Kerremanspark heeft de voorbije jaren al voor heel wat stof doen opwaaien. De provincie Vlaams-Brabant en het gemeentebestuur van Asse hadden al een vergunning verleend voor 125 woningen op de site, maar de buurt had bedenkingen bij het project omwille van het aantal woningen, de hoogte van de gebouwen en het feit dat het ging om doorlopende en al te zware bouwvolumes. Kortom,  de buurtbewoners vreesden tegen een muur van flatgebouwen te moeten aankijken.

Ingekrompen project 

“Na de aanpassingen zal de totale vloeroppervlakte 7.690 vierkante meter zijn, en niet langer 13.315 vierkante meter. De maximale kroonlijsthoogte van de gebouwen wordt ook verlaagd van 9,5 naar 6,5 meter, wat volledig in lijn is met de omliggende bestaande bebouwing. Concreet zullen de gebouwen bestaan uit een volwaardige gelijkvloerse en eerste verdieping en een teruggetrokken tweede verdieping”, zegt Chris Van de Ven, Managing director bij Evillas.

Woonerf 

Omwonenden vreesden ook voor verkeersoverlast, maar ook op dat vlak zijn er maatregelen genomen. De ingekrompen woonbuurt wordt  opgevat als een woonerf. Dat betekent dat alleen auto’s van bewoners en bezoekers welkom zijn. Doorgaand verkeer krijgt geen kans. De auto’s van de bewoners worden ook ondergronds geparkeerd. Voor bezoekers worden er een 30-tal parkeerplaatsen op het centrale plein voorzien. Er komen ook doorsteken voor voetgangers en fietsers naar de Hortensialaan en de Jan de Kinderstraat. Het project sluit ook bijna naadloos aan op de fietssnelweg F212 die Asse met Brussel verbindt. De treinstations van Zellik en Sint-Agatha-Berchem zijn vlakbij. Bij dat laatste station is er ook aansluiting op de tram en de bus.

“Berekeningen op basis van 72 woningen gaan uit van 338 tot 396 voertuigbewegingen per dag, van bewoners en bezoekers. Op het drukste moment – tussen 17 en 18 uur – betekent dit maximum 33 voertuigen. Het gevaar is dus onbestaande dat het woonkarakter van de aanpalende straten zou worden aangetast door dit project”, zegt Nele Meex, verkeersdeskundige bij Sweco.

Raad van State

Een groep omwonenden haalde recent een slag thuis bij de Raad van State die oordeelde dat een voetweg die door de projectzone loopt, niet mag verlegd worden.