Het ingenieursbureau Asset maakte dinsdagavond in opdracht van Aquafin een 3D-laserscan van de Brusselse Ring. “Het is de eerste keer dat we zo’n scanner gebruiken bij wegenwerken”, zegt Toon Van Dorpe, groepsleider van het opmetingsteam van Aquafin.
Aquafin, dat de infrastructuur voor rioolwaterzuivering voor het Vlaamse Gewest bouwt en beheert, voert in april rioleringswerken uit Vilvoorde. Ter hoogte van de Brusselse Ring kiest het voor de techniek van onderdoorpersing. De rioolbuis wordt onder het wegdek geduwd en aangesloten op het bufferbekken langs de Albert I-laan. Het wegdek moet daardoor niet opgebroken worden en de hinder voor omgeving en verkeer blijft beperkt.
Wegbeheerder Agentschap Wegen en Verkeer eist dat de bouwheer de staat van het wegdek voor en na de werken controleert op eventuele verzakkingen. Aquafin voert deze opmetingen uit met behulp van 3D-laserscanning. “Met een scanner en een fotolens wordt de omgeving in een halfuur zeer nauwkeurig opgemeten”, zegt Van Dorpe.
Van dinsdagavond 21 uur tot woensdag 1 uur werd gewerkt net voorbij de oprit 7 Grimbergen van de buitenring en de oprit 6 Vilvoorde-Koningslo van de binnenring. De pechstrook en de eerste rijstrook werden tijdelijk afgesloten en het invoegend verkeer werd meteen naar de tweede rijstrook geleid. “Over twee jaar, als de infrastructuurwerken beëindigd zijn, volgt een tweede meting die we zullen vergelijken met de resultaten van deze opmeting.”
“Een 3D-laserscan is een recente technologie die we al toepasten voor ondergrondse metingen. Voor wegenwerken is het de eerste keer.”