1

Platform moet retailers helpen overleven met “real time” data

SINT-PIETERS-LEEUW/BRUSSEL - Na een eerste financieringsronde van 1 miljoen euro heeft dgenious, specialist in big data voor retail-en horecaketens, opnieuw 1,5 miljoen euro opgehaald. De centen worden gebruikt voor de ondersteuning van de commerciële ontwikkeling via een partnerschapsstrategie en de financiering van de technologische evolutie van de oplossingen.

De strijd om de prijsbewuste consument is in alle hevigheid losgebarsten. Het is alle hens aan dek voor de retail, een sector die zelf ook onder zware druk staat door de explosieve prijzenspiraal van energie, grondstoffen, personeel, transport… Retailers kunnen die strijd om de consument winnen met een gedetailleerde data-analyse die hen de kennis geeft over de juiste prijszetting en de efficiëntste promotie-acties. De Brusselse scale-up dgenious (2018) zegt met een performant platform hiervoor de oplossing te hebben ontwikkeld.

‘real time’

“Met het dgenious-platform is er eindelijk een disruptieve en business intelligence oplossing voor de centralisatie en het ‘real-time’ gebruik van alle data voor de retailers, de franchisenetwerken, de winkelketens. Een win-win voor consument én retailer”, zegt de Leeuwse CEO Gaëlle Helsmoortel van dgenious. Ook Pierre-Olivier Beckers, voormalige voorzitter & CEO van Delhaize België, gelooft sterk in data, en investeerde recent mee in het bedrijf.

Software-as-a-Service

Dgenious ontwikkelde een platform van het type SaaS, dat een rechtstreekse verbinding heeft met het afrekensysteem van elk verkooppunt. Alle gegevens zijn dus ‘in real time’ beschikbaar, vanaf het moment van de transactie aan de kassa. Geaccrediteerde gebruikers krijgen dan een onbeperkte toegang tot de gegevens met de hoogste detailinformatie (wie-wat-waar-wanneer-hoe is er gekocht). Analyses en dashboards kunnen automatisch worden gedeeld en gebruikers kunnen makkelijk eigen analyses maken zonder ondersteuning van een datateam of gespecialiseerd IT-personeel.

Kort op de bal spelen

“Met ons business monitoring platform zijn al je gegevens dus beschikbaar wanneer je maar wilt, waar je ook bent, in elke grootorde van detail dat je nodig hebt”, aldus nog Gaëlle Helsmoortel. “Je kan dan meteen concrete en doeltreffende beslissingen nemen over prijzen en promotiestrategieën en dit op een gebruiksvriendelijke, dynamische, veilige en gecoördineerde manier”.

1,5 miljoen extra

Na een eerste financieringsronde van 1 miljoen euro (met The Factory en finance&invest.brussels) leverde een recente tweede financieringsronde 1,5 miljoen euro op, met als investeerders Pierre-Olivier Beckers, ScaleFund, finance&invest.brussels en The Factory. Met deze nieuwe fondsen wordt de commerciële ontwikkeling via een partnerschapsstrategie ondersteund en de technologische evolutie van de oplossingen gefinancierd.

4.000 gebruikers

Dgenious heeft meer dan 40 klanten en bijna 4.000 gebruikers in 3 Europese landen.