Het Leuvense innovatiebedrijf Phi-OS laat bedrijven besparen op transport. Zaakvoerders Patrick Colpaert, Toon Fabry en Kris Lamote combineren jarenlange ervaring in transport consultancy en IT.
Met enkele muisklikken ontdekken welk extern vervoersbedrijf uit al je cont(r)acten het goedkoopste, eco-vriendelijkste, snelste of meest kwaliteitsvolle transport kan aanbieden voor een levering. Het is één van de troeven van het gloednieuwe web-based softwareproduct PhiRater. Bedrijven die PhiRater gebruiken zien hun totale transportkosten gemiddeld met 10 tot 25% dalen. Het grote potentieel van deze transport intelligence tool is ook Belfius niet ontgaan. De bank besliste om een krediet te verschaffen aan Phi-OS, het bedrijf dat de tool ontwikkelt.
De transportwereld is enorm complex. De vele variabelen, additionele kosten en verschillende vervoersmogelijkheden schrikken bedrijven af. Zij hebben liefst zo weinig mogelijk gedoe en kiezen al snel voor een vaste oplossing met vaste tarieven.
“Wij adviseren bedrijven om die complexiteit net te omarmen want het bulkt vandaag van de opportuniteiten om extern transport slimmer aan te pakken”, zegt Patrick Colpaert. “Dat is net wat PhiRater doet: onze rater verwerkt alle complexe variabelen uit de eigen opgemaakte database en presenteert in een mum van tijd de beste oplossingen voor elke levering. En dat allemaal op de meest eenvoudige manier voor de gebruiker. PhiRater automatiseert ook het volledige facturatieproces. Zijn er bijvoorbeeld mismatches tussen prijsafspraken en facturen? PhiRater haalt ze er zo uit. Bedrijven kunnen PhiRater de routines laten uitvoeren en de transportverantwoordelijke kan in de gewonnen tijd de transporten verder optimaliseren.”
“De reacties op de trials zijn heel positief en dat hadden we eerlijk gezegd ook een beetje verwacht”, zegt Toon Fabry. “In veel bedrijven is er gewoon geen klare kijk op de werking en de totale kost van het extern transport. En dan hebben we het over alle directe en indirecte kosten. PhiRater biedt ook overzichtelijke analyserapporten en met die inzichten hebben bedrijven iets concreet in handen om het transport management verder te optimaliseren.”
“Wij richten ons nu volop op de Belgische en Nederlandse markt, maar volgend jaar gaan we zeker internationaal”, zegt Kris Lamote. “We lanceren vandaag een nieuwe website en ook onze salesmensen zijn druk in de weer. We bereiden ons er op voor dat het snel, heel hard kan gaan. Bedrijven die interesse hebben kunnen een gratis trial vragen.”