1

Pandemie boosts lokale frisdrankenmarkt

LEUVEN/BRUSSEL - Belgen drinken steeds meer lokaal. Niet alleen Belgische craft bieren, lokaal geproduceerde wijnen of Belgische gin merken worden fel gesmaakt.  Ook de niet-alcoholische lokale alternatieven krijgen een boost. Dat merken ze heel duidelijk bij het Belgische frisdrankenplatform www.BelgianCraftDrinks.be, een samenwerkingsverband tussen een aantal Belgische producenten (Ritchie, Ferm, Simone a Soif!…) dat in 2020 werd opgericht.

De frisdrankenmarkt in België is al lang niet meer gemonopoliseerd door de Amerikaanse frisdrankgiganten. Heel wat horecazaken kiezen zelfs bewust voor lokale alternatieven. Recent nog koos de pas geopende Brusselse Gare Maritime Foodmarket voor het Leuvense Ritchie als frisdrankaanbieder.

Ruimer aanbod

De laatste jaren is het lokale aanbod van ambachtelijke, natuurlijke frisdranken dan ook enorm gegroeid. Ferm, Ritchie, Simone a Soif! , Pomton en frOUI zijn Belgische frisdrankmerken die – omwille van hun natuurlijk en ambachtelijk karakter – beslist smaken naar meer.

Pandemie

Bovendien hebben de Belgische frisdrankmerken weinig hinder ondervonden van de pandemie. Meer nog, deze crisis heeft duidelijk voor een mentaliteitswijziging gezorgd. “De hele Covid-19-crisis heeft iedereen aan het denken gezet. We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, en we hechten ook meer belang aan natuurlijke ingrediënten. We merken ook dat de Belgische horecazaken steeds vaker voor een lokaal aanbod kiezen.”, aldus Jan Verlinden van Ritchie.

Tijdelijke degustatieboxen

Op het platform www.BelgianCraftDrinks.be vind je alle informatie over de betere Belgische frisdranken. Naar aanleiding van Dry January en/of Tournée Minérale biedt Belgian Craft Drinks via de site ook tijdelijk degustatieboxen aan.