De frisdrankenmarkt in België is al lang niet meer gemonopoliseerd door de Amerikaanse frisdrankgiganten. Heel wat horecazaken kiezen zelfs bewust voor lokale alternatieven. Recent nog koos de pas geopende Brusselse Gare Maritime Foodmarket voor het Leuvense Ritchie als frisdrankaanbieder.
Ruimer aanbod
De laatste jaren is het lokale aanbod van ambachtelijke, natuurlijke frisdranken dan ook enorm gegroeid. Ferm, Ritchie, Simone a Soif! , Pomton en frOUI zijn Belgische frisdrankmerken die – omwille van hun natuurlijk en ambachtelijk karakter – beslist smaken naar meer.
Pandemie
Bovendien hebben de Belgische frisdrankmerken weinig hinder ondervonden van de pandemie. Meer nog, deze crisis heeft duidelijk voor een mentaliteitswijziging gezorgd. “De hele Covid-19-crisis heeft iedereen aan het denken gezet. We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, en we hechten ook meer belang aan natuurlijke ingrediënten. We merken ook dat de Belgische horecazaken steeds vaker voor een lokaal aanbod kiezen.”, aldus Jan Verlinden van Ritchie.
Tijdelijke degustatieboxen
Op het platform www.BelgianCraftDrinks.be vind je alle informatie over de betere Belgische frisdranken. Naar aanleiding van Dry January en/of Tournée Minérale biedt Belgian Craft Drinks via de site ook tijdelijk degustatieboxen aan.