Pajottenlander ontstond in 1987 in Pepingen als een familiebedrijf met een boomgaard van 1,5 hectare. Ondertussen werkt het bedrijf samen met meerdere telers en kan het al rekenen op meer dan 40 hectare. Het bedrijf startte met biologische fruitteelt en verwerkte de overschotten van de oogsten tot fruitsappen. Gaandeweg werd het aanbod uitgebreid tot maar liefst 35 verschillende fruit- en groentesappen en haverdranken. In 2020 verwerkte Pajottenlander 1.350.000 liter biologisch fruit- en groentesap en verkocht het meer dan 2 miljoen statiegeldflessen.
In 2021 werd een nieuwe stap gezet en werd het familiebedrijf overgenomen door Camille Depuydt. Zij gaf haar job als hoofd van Coolblue België op en zette de stap naar het ondernemerschap. “Ik heb zin om zelf de handen vuil te maken. Alles valt er samen: mijn passie voor gezonde en biologische voeding, een sterk merk met lokale verankering en de mogelijkheid om een bedrijf verder uit te bouwen”, klonk het toen bij de jonge onderneemster.
Een van de nieuwste realisaties van Pajottenlander is het hippe, nieuwe zomerdrankje Fruji. “Gemaakt van vers biologisch vruchtensap en bruiswater, zijn alle vijf varianten ware smaakbommetjes. Dit frisdrankje bevat geen concentraten, kleurstoffen, bewaarmiddelen of toegevoegde suikers. De enige bron van zoetstof is biologische agavesiroop. Geen kunstmatige aroma’s of andere additieven, maar gewoon puur natuur”, klinkt het bij de presentatie van Fruji.
Dankzij een korte pasteurisatie kan je, anders dan bij andere frisdranken, Fruji langer bewaren en blijven ook de vitamines en voedingsstoffen zo goed mogelijk behouden. Het nieuwe zomerdrankje krijgt dan ook een Nutriscore A opgeplakt. Het drankje is ondertussen verkrijgbaar bij verschillende drankenhandelaars, biowinkels en zelfstandige handelaars.
Eerlijke handel
Pajottenlander en Fruji willen zichzelf ook in de markt prijzen met hun aandacht voor eerlijke handel. “Om nog meer in te zetten op het beperken van de ecologische voetafdruk en om de lokale productie van biologisch fruit te ondersteunen, sloot Pajottenlander de afgelopen jaren verschillende teeltovereenkomsten op lange termijn af met Belgische boeren waardoor fruittelers in eigen land worden gestimuleerd om voor een bio-aanpak te kiezen en zo de keten nog korter te maken, hetgeen ten goede komt aan de consument en het milieu.”