Samen met onze zeehavens is de nationale luchthaven een van de belangrijkste economische motoren van Vlaanderen. De luchthaven zorgt voor tewerkstelling, is van groot belang voor de export en zorgt voor technologische innovatie. Maar het allerbelangrijkste is de poort op de wereld die de luchthaven ons allen biedt.
Wie nam nog nooit verwachtingsvol het vliegtuig in Zaventem? Elke Vlaming deelt het thuisgevoel dat je bij het landen overvalt. Iedereen werd in het hart geraakt toen de luchthaven werd aangevallen. We verwachten dat onze luchthaven alle kansen krijgt om ook voor de komende generaties de poort naar de rest van de wereld te blijven. Daarom is het nodig om Brussels Airport zich verder te laten ontwikkelen.
Brussels Airport en alle gerelateerde luchtvaartactiviteiten zorgen voor 64.000 jobs, van piloten tot pakjessorteerders, van cateraars tot het luchthavenbrandweerkorps. Tal van Vlamingen, Brusselaars en Walen laten deze economische motor draaien en verdienen hun brood dankzij de luchthaven. Ook het gespecialiseerde vrachtvervoer maakt van de luchthaven een economische draaischijf, cruciaal voor de export en import van onze bedrijven.
Brussels Airport zorgt er ook mee voor dat Brussel zijn positie als een van de meest politiek invloedrijke steden ter wereld kan handhaven. Een Europese hoofdstad moet uitstekend bereikbaar zijn – en blijven – voor de rest van de wereld.
“Zonder stikstofkader zal elke vergunning in Vlaanderen juridisch wankel staan en dreigt een miljardenverlies voor de Vlaamse economie.”
Nu de huidige omgevingsvergunning voor de luchthaven vernieuwd moet worden, pleiten sommigen ervoor om de luchthaven in een erg beperkend keurslijf te dwingen. Dat is risicovol en daarom een slecht idee dat we met z’n allen moeten afwijzen. Onze luchthaven is te belangrijk voor Vlaanderen en voor ons land om deze te beperken tot een kleine stadsluchthaven. Integendeel, gezien de centrale ligging in Europa staan meteen andere luchthavens te popelen om de rol van Brussels Airport over te nemen. Met alle gevolgen van dien voor de tewerkstelling, de concurrentiepositie van onze bedrijven, het welvaartsverlies en de positie van Brussel.
LEES OOK. Stikstof brengt ook luchthaven Zaventem in moeilijkheden
Moet de luchthaven dan ongebreideld en in alle richtingen kunnen uitbreiden? Uiteraard niet. De ontwikkeling van de luchthaven moet de vraag kunnen volgen en dus organisch meegroeien met de economie en de markt. De luchthaven vraagt ook niet meer of minder dan zo een redelijk en realistisch groeiscenario.
In de toekomstvisie die Brussels Airport zelf heeft opgesteld, zit een goede balans tussen economische ontwikkeling en leefbaarheid voor de buurtbewoners. Zo is er geen sprake van een uitbreiding van het aantal nachtvluchten. De nationale luchthaven is al jaren geleden de weg van de duurzame ontwikkeling ingeslagen met tal van initiatieven om de impact op haar omgeving te verbeteren. Brussels Airport zet de vliegmaatschappijen ertoe aan om in Brussel enkel met de modernste toestellen uit hun vloot te opereren. Zo betaalt een ouder en vervuilender vliegtuig straks tot twintig keer meer landingsrechten dan een stil en zuinig hedendaags toestel.
Cruciale fase
De komende weken en maanden zijn van groot belang voor onze toekomstige internationale bereikbaarheid. De nieuwe vergunning voor Brussels Airport moet de weg van de duurzame groei bewandelen, zonder een hypotheek te leggen op de ontwikkeling van de luchthaven. Daarbij is een definitief Vlaams stikstofkader de allereerste horde die de Vlaamse regering moet nemen. Niet alleen in het belang van Brussels Airport, maar voor elke toekomstige vergunning die uitgereikt zal worden.
Zonder stikstofkader zal elke vergunning in Vlaanderen juridisch wankel staan en dreigt een miljardenverlies voor de Vlaamse economie. Het is zonneklaar dat we ons geen verdere risico’s meer kunnen veroorloven: niet met de toekomst van de luchthaven en niet met het economisch weefsel in de rest van Vlaanderen.