thumbnail_jacques-bart-dec2019 – kopie

Ophef rond promofilmpje legt kledingzaak geen windeieren

TIENEN – De heisa rond het gebruik van het beschermde VRT-merk “Witse” heeft de Tiense kledingzaak De Gouden Schaar geen windeieren gelegd. In enkele dagen vonden meer dan 2.000 mensen de weg naar de website van de retailer. 

Waar gaat het over? Kledingzaak De Gouden Schaar uit Tienen had acteur Hubert Damen ingehuurd voor een nieuwe reclamespot. Al heel wat jaren neemt de retailer een reclamespot op. In de eerste versie van het filmpje vernoemt Damen de naam “Witse”, wat via zusterkrant Het Nieuwsblad de VRT ter ore kwam. Zaakvoerder Bart Debbaut van De Gouden Schaar moest van de openbare omroep het spotje offline halen omdat de naam, de titel en het personage van  “Witse” auteursrechtelijk beschermd is, en dus niet kan gebruikt worden zonder de toestemming van de VRT.

Witse afgevoerd 

Debbaut deed wat de VRT vroeg maar liet het filmpje subtiel aanpassen door de naam “Witse’ weg te laten. Op de beelden is nog altijd Hubert Damen te zien die zegt bereid te zijn nog een keer in de huid van commissaris (stilte) te kruipen op voorwaarde dat hij gekleed wordt door De Gouden Schaar want dat is moorddadig mooie mannenmode.

Interesse voor website 

Het hetze over het filmpje leverde De Gouden Schaar heel wat reclame op. Sinds het nieuws over het “geschil” met de VRT wereldkundig werd gemaakt, vonden meer dan 2.000 mensen hun weg naar de website van De Gouden Schaar. “En dat is uiteindelijk toch de bedoeling van reclame, dat je meer mensen bereikt bij wie je boodschap blijft hangen”, besluit Debbaut.

Door de problemen met het coronavirus heeft Debbaut dinsdag de deuren van zijn zaak tijdelijk gesloten.