Yorick+Wauters+&+team,+Ixina+Boortmeerbeek

Opgeknapte keukenzaak gewapend voor toekomst

BOORTMEERBEEK - Ondanks de gezondheidscrisis en de verplichte sluiting van de winkel gedurende 12 weken, kende keukenzaak Ixina Boortmeerbeek een goed jaar. De vooropgestelde verkoopcijfers werden behaald en met een vernieuwde toonzaal, extra personeel, een eigen installateur en een smartphone-applicatie voor een betere communicatie met de klant, zijn het nieuwe management en de zaak gewapend voor de toekomst.

De directie van Ixina Boortmeerbeek legt de lat hoog. Binnen een aantal jaren wil het management behoren tot de best verkopende Ixina-winkels in België. “Als Ixina, marktleider in België en vorig jaar nog uitgeroepen tot Beste Winkelketen van België, willen we ook in Boortmeerbeek onze naam waarmaken. We willen dat doen door de best mogelijke klantenservice te leveren, en ons te richten op de particuliere- en projectmarkt”, vertelt winkeldirecteur Yorick Wauters. “Het jaar 2020 zal alvast positief worden afgesloten, met verkoopcijfers die hoger liggen dan de doelstelling, en dit in coronatijden en de bijhorende verplichte sluiting van de winkel gedurende 12 weken.”

Opgeknapte toonzaal

Toen Wauters een jaar geleden de kans kreeg om Ixina Boortmeerbeek over te nemen, aarzelde hij geen seconde. Hij knapte de toonzaal op en nam extra personeel aan. “Volgend jaar komt er nog een grondigere renovatie aan met de integratie van het nieuwe Ixina showroomconcept. Zowel het interieur als de buitenkant van de winkel worden dan volledig vernieuwd”, zegt Wauters. Ixina Boortmeerbeek werkt met duurzaam gewonnen hout en heeft zonnepanelen op het dak liggen. In de toekomst wil het management nog investeren in een energieneutraal gebouw met onder andere een laadpunt voor elektrische wagens en een warmtepomp.

Voor de ontwikkelingen in de Boortmeerbeekse vestiging kan Wauters een beroep doen op Sanju Baetens en Michaël Ceunen, die samen ook de uitbouw van Ixina Diest en Ixina Lommel ondersteunen. Beide ondernemers werken telkens met een lokale franchisenemer die instaat voor de dagelijkse leiding van de winkels. “Mannen die niet alleen verstand hebben van keukens, maar ook een strategische visie hebben op management, financieel beheer en marketing”, zegt Wauters nog.

Eigen installateur

Om beter, sneller en gemakkelijker te communiceren met de klanten, gebruikt Ixina Boortmeerbeek de CBridge applicatie. Naast een correcte communicatie speelt de installatie van een keuken een cruciale rol in het hele proces. “Veel van onze concurrenten werken met externe installateurs, maar dat heeft het nadeel dat je de laatste schakel in het proces minder kunt controleren, omdat het externen zijn. Daarom beslisten we al snel om onze eigen installateur aan te nemen, met veel positieve reacties als gevolg. Zo positief dat we naarstig op zoek zijn naar een tweede”, besluit Wauters.