Het protest tegen de verkoop van onkruidverdelgers met glyfosaat door de doe-het-zelfketen Brico kreeg in de nacht van maandag op dinsdag een vreemde wending. Leden van Greenpeace hielden een actie aan de woning van algemeen directeur Dieter Struye in Herfelingen, deelgemeente van Herne in het Pajottenland.
“Dieter, hoe lang verkoopt Brico deze wapens nog?” Deze toch wel persoonlijke boodschap prijkte op affiches met verder dezelfde baby en tekst als in de advertenties die de milieuorganisatie sinds 5 december publiceert. De affiches werden ook aangebracht op weg naar het hoofdkantoor van Brico in Brussel.
Greenpeace voert al sinds vorig jaar allerlei acties om Brico te overtuigen om producten op basis van glyfosaat te bannen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is de stof kankerverwekkend en schadelijk voor het milieu. Eerder werden onder meer stickers geplakt op verpakkingen. Onlangs werd op Facebook een zogenaamd krasspel van Brico gelanceerd en de deelnemer belandde op een site waar Greenpeace meer uitleg gaf over de campagne.
“We concentreren onze acties op Brico omdat het in ons land marktleider is van de doe-het-zelfzaken”, zegt Greenpeace-woordvoerder Joeri Thijs. “In landen als Duitsland, Nederland en Oostenrijk hebben diverse grote winkelketens de geviseerde producten al uit de rekken genomen. In Nederland gebeurde dat door Praxis, een zusterbedrijf van Brico. Ook in ons land volgden enkele kleinere winkels dat voorbeeld. We hopen dat Brico als eerste grote keten in België de producten gaat bannen.”