201029-Beeldkwaliteit+IV

Ontwikkelaar past plannen Beaulieuwijk aan

MACHELEN/SINT-PIETERS-LEEUW - Projectontwikkelaar evillas uit Sint-Pieters-Leeuw heeft de plannen voor de nieuwe woonwijk tussen de Pieter Schroonsstraat en de George Lacroixstraat (Beaulieuwijk) in Machelen aangepast. Daarmee komt de promotor tegemoet aan de grootste bezwaren van een aantal buurtbewoners. 

De verwachting is dat het bevolkingsaantal van de gemeente Machelen de komende 15 jaar met 20% zal stijgen tot ruim 18.400 inwoners. Deze stijging is 3 keer zo groot als het Vlaamse gemiddelde (Statbel). Om al die nieuwe gezichten een onderkomen te bieden zijn extra woningen nodig. Projectontwikkelaar evillas uit Sint-Pieters-Leeuw is een van de promotoren die deze woningnood zal helpen invullen met een woonproject in de Beaulieuwijk.

Protest

De plannen deden stof opwaaien in de buurt. Omwonenden kantten zich tegen het project omdat het te groot zou zijn en volgens de omwonenden is er onvoldoende “groen” voorzien. Volgens de buurt zouden de plannen de leefbaarheid (parkeerdruk en wateroverlast) onder druk zetten. Twee keer trokken buren aan het langste eind maar net voor de jaarwisseling keurde de gemeente Machelen het project goed na aanpassing van de plannen.

Tegemoetkoming 

“De oorspronkelijke plannen dateren al van 2018, maar om tegemoet te komen aan de bezorgdheden van de buurt hebben we die plannen drastisch bijgestuurd”, zegt zaakvoerder Chris Van de Ven van evillas.  “Zo komen er minder woningen (27 in plaats van 31 wooneenheden) en moeten bewoners hun auto ondergronds parkeren. Hiervoor zijn 40 plaatsen ingetekend. We voorzien ook 110 fietsenstalplaatsen, of ongeveer 4,2 per woning. Bovengronds zijn er ook drie plaatsen voor bakfietsen.” Bezoekers kunnen hun wagen kwijt op 1 van de 6 bovengrondse parkeerplaatsen.

Landschapsarchitect 

De ontwikkelaar stelde ook een landschapsarchitect aan om een concept ‘wonen in het park’ uit te tekenen. Dat betekent dat 3/4de van de site niet bebouwd of verhard wordt. “De bestaande niveauverschillen op de site blijven behouden. Daarmee wordt het Beaulieuproject het groenste woonproject van Machelen en een groene long voor de ganse buurt. Er komt ook een wadi met een bergingscapaciteit van 26.000 liter die het hemelwater moet bufferen na een zware stortbui of een onweer. Dat is veel groter dan de wettelijke eisen”, luidt het.

“We zijn tevreden dat de plannen zijn aangepast en er meer aandacht is voor groene, publieke ruimte. Er wordt gebouwd met veel respect voor de aanwezige waardevolle bomen. Twintig bestaande bomen blijven behouden, waaronder een bijzonder imposante bruine beuk. Vijf andere bomen – drie zomereiken, een hopbeuk en een paardenkastanje – worden verplant. Het project wordt aangevuld met elf nieuwe hoogstammige bomen in verschillende variëteiten”, luidt het bij het gemeentebestuur.

Geen drastische toename autoverkeer 

Evillas heeft ook veel aandacht besteed aan de mobiliteit. De site is ontsloten door het openbaar vervoer, met een bushalte aan de Budasteenweg en het treinstation van Diegem – met verbindingen richting Brussel en Leuven – op amper 2 kilometer. Het treinstation van Vilvoorde, één kilometer verder, biedt nog meer aansluitingen. “Uit een mobiliteitsstudie van het studiebureau MINT blijkt dat het nieuwe woonproject dan ook niet voor een drastische toename van het autoverkeer in de buurt zal zorgen. Tijdens de ochtend- en avondspits zou het gaan om telkens amper 17 voertuigen per uur die de nieuwe wijk in- of uitrijden. We hebben ook afspraken gemaakt met de gemeente om het werfverkeer tijdens de bouwfase zo snel mogelijk te laten aan- en afrijden via de Woluwelaan om de hinder te beperken”, besluit Van de Ven.