Audi Brussel Foto: BELGA

Ongerustheid bij Audi Brussel, toekomst fabriek oogt onzeker: “Het is duidelijk dat er te veel personeel zal zijn”

Autoproducent Audi plant zijn fabrieken te herorganiseren en daarbij zou de Brusselse fabriek in Vorst de productie van de Q8 e-tron kwijtspelen. Die zou na 2027 namelijk naar fabrieken in China en Mexico verhuizen, dat schrijft de krant De Tijd.

Bij Audi heerst al een tijdje onrust. Eind vorig jaar bleek al dat de verkoop van elektrische wagens in Europa in het slop zat. Onder andere Duitsland heeft de subsidies voor particulieren die een elektrische wagen kopen, teruggeschroefd. Audi had eerst plannen om naast de zware Q8 e-tron ook de populaire en kleinere Q4 in Vorst te produceren. In oktober kregen medewerkers echter te horen dat ze toch niet de Q4 zouden gaan bouwen. Een streep door de rekening die voor enkele dagen onrust en stakingen zorgden in Vorst.

Geruchten

De krant De Tijd schrijft nu op basis van berichten van persbureau Reuters en het Duitse autovakblad Automobilwoche dat Audi zijn wereldwijde productienetwerk reorganiseert. De Brusselse fabriek zou daarbij na 2027 mogelijk zonder model achterblijven. De productie van de elektrische Q8, die momenteel in Brussel van de band rolt, zou verhuizen naar fabrieken in Mexico en China. De woordvoerder van de Brusselse Audi-fabriek, Peter D’hoore, wenste alleszins niet te reageren op geruchten.

Het nieuws komt niet als een complete verrassing, zegt Jan Baetens van ACV Metea. “Vorig jaar werd stilaan duidelijk dat de Q8 e-tron waarschijnlijk zou verhuizen. We kijken naar de directie om te zien of er alternatieven zullen komen. Die planningen worden meestal rond deze tijd opgemaakt. Vlak voor de zomer verwachten we dan meer duidelijkheid hier rond. En zolang er onduidelijkheid heerst over wat er na 2027 moet gebeuren, zal er ongerustheid zijn bij het personeel.”

Baetens vreest dat ze het bij Audi en zelfs bij moederbedrijf Volkswagen, zelf nog niet goed weten. “Het verandert heel snel allemaal, er wordt meer afgewacht om knopen door te hakken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het vertrouwen in de Belgische directie wel behouden blijft. Ze zijn actief bezig om Audi Vorst op de kaart te zetten. We zijn een kleine maar zeer wendbare en flexibele fabriek. We plannen op korte termijn dan ook niet onmiddellijk acties. We hebben van de directie de belofte gekregen dat ze ons steeds zouden informeren en voorlopig gebeurt dat ook.”

Chinese concurrentie

De Q8 e-tron die in Brussel gemaakt wordt, kost al gauw 85.000 euro voor het basismodel. Het is daarenboven een vrij grote en zware wagen. Een type die meer succes kent op een Amerikaanse markt dan op een Europese, merkt de vakbond op. Daarbij krijgt Audi momenteel veel concurrentie van de goedkopere Chinese elektrische wagens die hier hun weg vinden.

Er lijken daarom ook nu al te veel Q8 e-trons van de band rollen. De komende twee weken ligt de band bij Audi zelfs stil. Dat heeft officieel te maken met een onderdelentekort maar mogelijk ligt ook een overproductie aan de basis van de werkonderbreking. “In de verzoeningsgesprekken van vorig jaar werd ons beloofd dat er een bepaald aantal Audi’s van de band zouden rollen en dus jobs verzekerd zouden zijn. Vandaag vraagt de directie eigenlijk al om dat aantal Audi’s te verlagen”, zegt Baetens. Bij Audi Brussel werken bijna 3.000 mensen, daarenboven zijn er ook nog eens een 500 tal interim-werknemers. Er wordt gevreesd of al die mensen aan boord zullen kunnen blijven.

De woordvoerder van de Brusselse Audi-fabriek, Peter D’hoore, zegt niet te reageren op geruchten.

Ongerustheid

Toch brengen de berichten ongerustheid teweeg, zegt ACV-vakbondsman Ronny Liedts. Hij merkt op dat de volumes in de fabriek nu al dalen. Dat de band de komende twee weken stil zal liggen, heeft officieel te maken met een onderdelentekort maar volgens de vakbondsman daalt ook de verkoop van het model.

“We zijn met de directie aan het bekijken hoe we de fabriek de komende jaren gaan inrichten. De vraag is wat er vanaf 2027 zal gebeuren. Het is duidelijk dat er te veel personeel zal zijn”, zegt Liedts. Hij vreest voor de ongeveer 500 interim-werknemers. Daarnaast werken bij Audi in Brussel bijna 3.000 mensen.

Eind vorig jaar was er al sociale onrust in de fabriek toen bleek dat Brussel dan toch niet de Q4 zal produceren. Er is wel aangetoond dat de fabriek dat model kan bouwen, maar momenteel is er geen uitzicht op een bestelling.